Gisteravond laat reed ik terug naar huis na testwerk in Asten met een nieuwe MAN. Onderweg ter hoogte van Oss stopte ik even en reed over de parking. Die stond helemaal vol met in totaal veertien vrachtwagencombinaties. Welgeteld één hiervan had een Nederlands kenteken.
De Tweede Kamer sprak zich onlangs uit voor een eerdere invoering van de tol dan het jaar 2024. We begrijpen hier bij BIGtruck best dat het weer een heel gedoe zal zijn om zo'n systeem op te zetten, maar jaarlijks 770 miljoen euro erbij zou voor Den Haag toch ook een aantrekkelijk gegeven moeten zijn.
Eergisteren zagen we de waarschuwing van de ANWB dat we hier met z'n allen vastlopen, dus elke euro kan gebruikt worden om die situatie zoveel mogelijk te voorkomen. Daarbij pleiten we hier echt niet alleen voor meer asfalt, maar vooral voor slimme logistiek waarmee je onnodige ritten voorkomt. Data delen, slim omgaan met beschikbare informatie, slim plannen en je bewust zijn van je beladingsmogelijkheden.
Een deel van de opbrengst zou gebruikt moeten worden om onze mobiliteit te verduurzamen en om daarmee in Parijs afgesproken klimaatdoelen te behalen. De combinatie van grote filedruk en van klimaat zouden Den Haag moeten aanzetten tot het snel realiseren van een heffing voor trucks. Daarmee betalen de vele buitenlanders evenredig mee aan de problemen die ze hier mede veroorzaken. Met het eurovignet zijn ze veel te goedkoop uit. Het aantal buitenlandse trucks op onze wegen is enorm gegroeid en dat gaat nog wel even door, ook zonder heffing.