Dat de extra lange cabines goed aan slaan is duidelijk. Maar liefst 60% van de DAF klanten kiest er inmiddels voor. Die extra lengte is mogelijk omdat de truck voldoet aan de nieuwe Europese regeling voor stroomlijn en veiligheid. Dankzij het nieuwe frontje mag een cabine dan langer zijn, en is de totale voertuiglengte in feite onbeperkt, zolang je aan de draaicirkel eis voldoet en de maximale laadlengte niet overschrijdt. Kortom, met zo'n lange cabine mag je gewoon legaal de weg op met een 13,60 meter lange oplegger.
Tot nu toe was DAF de enige die een antwoord had op die nieuwe wetgeving, in combinatie met extra ruimte in de cabine. Volvo en Scania bieden dan wel een uitgebouwde cabine aan , maar met een soort van achteraf aangebouwde achterwand uitbouw, Bij Volvo is die XXL cabine nu ook te bestellen in combinatie met de Aero neus, waardoor ook die cabine nu valt onder de nieuwe wetgeving. Bij Mercedes, die met de nieuwe Actros L ook voldoet aan die wetgeving is nog geen spoor van een verlengde cabine. Daar geloven ze niet in bij dat merk.
310 cm lang
Scania lijkt nu echter met een antwoord te komen, in een overtreffende trap. Op de uitgelekte foto zie je de CP31 Longline cabine, een cabine met een lengte van 310 centimeter vanaf de voorkant tot de achterwand. Dat is maar liefst 50 centimeter langer dan de DAF XG+! Zoals je kunt zien is de cabine net achter de deuren ook breder dan nu. Het gaat hier dus niet om een achteraf aangebrachte verlenging, maar om een integrale verlenging en verbreding van de cabine.
Longline
Dat Scania de naam Longline weer gaat voeren is niet duidelijk, maar wel aannemelijk. Het Zweedse truckmerk houdt er namelijk van om oude, roemruchte namen opnieuw te gebruiken zoals bij de Super generatie. Wij nemen aan dat deze cabine straks met het nieuwe stroomlijn front van Scania op de markt komt. Misschien is dit wel hét Scania nieuws voor de IAA in September!