De lading aluminium broodjes van 24,5 ton was geladen op antislip matten en gezekerd met spanbanden. Die matjes waren echter niet zorgvuldig genoeg geplaatst, en ook het aantal spanbanden was volgens de ijverige politieambtenaren niet toereikend.
Om overlading op een ander, in de ogen van de politie meer geschikt voertuig te voorkomen moest de chauffeur niet minder dan zeventig (!) spanbanden aanbrengen. Vervolgens werd er een administratieve procedure opgestart met een beschuldiging aan de vervoerder voor het rijden met niet goed gezekerde belading. De kosten van de boete voor de werkgever bedragen 1800 Euro.
Het gaat hier om een Krone schuifzeil oplegger, zonder aluminium zijschotten. Het is de vraag of zijschotten geholpen zouden hebben in dit geval, aangezien de lading niet ‘vormvast’ geladen kon worden. Dat zelfde geldt overigens voor een Code XL certificaat, want ook daarbij staat in de bijbehorende documenten dat lading vormvast geladen moet worden. Met andere woorden, de lading mag niet kunnen schuiven.