Landcode invoeren tot de invoering van de Smart Tacho 2

Nieuws
25-01-2022 | Door Iep van der Meer

In de nieuwe editie van BIGtruck online magazine lees je alles over het Mobiliteitspakket wat inmiddels grotendeels van kracht is geworden. Dit pakket omvat een aantal nieuwe maatregelen waar je mee te maken krijgt, ondermeer over het invoeren van de landcode op je tachograaf.

Totdat de ‘Smart Tachograaf 2’ wordt ingevoerd moet je dat namelijk zelf doen op- of vlak na de grens, omdat je tachograaf niet weet waar je bent. Eigenlijk is dat raar, want zelfs je telefoon weet precies waar hij is, maar voordat de tachograaf die kennis heeft zijn we nog een paar jaar verder.

Chaotische taferelen?

TLN heeft inmiddels gewaarschuwd voor chaotische taferelen aan de grenzen als iedereen moet stoppen om die landcode aan te passen, en wij denken dat die waarschuwing terecht is. Veel chauffeurs zullen die stop aangrijpen om meteen even drie kwartier op de klok te zetten, en dat zal al snel leiden tot overvolle parkeerplaatsen rondom de grenzen. De maatregel is duidelijk bedacht in kantoren waar ze de consequenties er niet van inzien, maar het moet uiteindelijk leiden tot een betere handhaving van de cabotageregels. Dat is een prachtig streven, maar deze beslissing van de EU lijkt wat overhaast. Als die nieuwe, slimme tachograaf straks komt dan wordt de landcode automatisch ingevoerd doordat er dan een GPS module in zit.

Welke tachograaf heb je aan boord

Even voor de goede orde, momenteel hebben we in nieuwe trucks de Smart Tachograaf 1. Die Smart Tachograaf 2 wordt vanaf 21 augustus 2023 verplicht in nieuwe trucks, en per 1 januari 2025 in alle trucks die nog met een analoge of een eerdere versie van de digitale tachograaf werken. Dat betekent dus dat die oudere modellen dan vervangen moeten worden. Op 19 augustus 2025 moeten ook de Smart Tacho 1 apparaten vervangen worden door type 2, dus met die GPS module.

Met de invoering van die slimme versie 2 behoort het manueel invoeren van de landcode dus tot het verleden, maar door nu al die verplichting in te voeren worden chauffeurs geconfronteerd met deze extra handeling.  Je zou dan ook kunnen zeggen dat de regel om vanaf nu handmatig die landcode in te voeren na iedere grenspassage te snel is ingevoerd. Waarom niet wachten tot iedereen straks verplicht zo’n Smart Tachograaf 2 in de cabine heeft?

Afmelden na iedere werkdag

Overigens is er nog een regeltje met betrekking tot de landcode. Je moet voor de aanvang van je dienst de landcode invoeren, maar na je dienst moet je jezelf ook weer afmelden door die code in te voeren. Dus iedere avond voordat je de gordijnen dicht doet even de landcode invoeren, en dan de volgende ochtend weer. Dat was eigenlijk al lang verplicht, maar door het verwachte extra toezicht van de inspectie op de landcode zal daar nu ook verscherpt op worden toegezien. Het is maar even dat je het weet.

Wil je meer weten over het mobiliteitspakket? luister dan naar onze BIGtruck Podcast!

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-04-2018
IEP_8807-1400.jpg

Verscherpt toezicht op 1-minuut maatregel tachograaf

Tachografen die sinds oktober 2011 zijn ingebouwd hebben een andere manier van afronden. Daardoor…
Nieuws
01-08-2023
Digitale tachograaf

Uitloopregeling voor oude tachograaf

Uitloopregeling voor oude tachograaf
Nieuws
14-09-2023
17630-chauffeurskaart

Boetes voor oude kaart in Smart Tacho 2

De Smart Tachograaf 2 die in nieuwe trucks is gemonteerd registreert automatisch iedere grenspassage. Daarmee hoef…