Vrachtauto’s met een nieuwe aerodynamische (verlengde) cabine mogen langer zijn dan combinaties met een standaard cabine. De hiervoor vereiste aanpassing van de Nederlandse voertuigwetgeving is afgelopen week in werking getreden, meldt TLN. De verruiming geldt helaas (nog) niet voor LZV’s met een verlengde cabine.
Om voertuigfabrikanten meer ruimte te geven nieuwe, meer gestroomlijnde cabines te ontwikkelen die duurzamer, veiliger en comfortabeler zijn, heeft de Commissie een aantal jaren geleden besloten dat de hiervoor benodigde extra lengte niet ten koste mag gaan van de laadlengte. In de EU-wetgeving is dat ingevuld door combinaties met verlengde cabines uit te zonderen van de hierboven genoemde lengtematen. Ze mogen dus langer zijn. Hoeveel langer is niet geregeld. Dat is aan de fabrikant. De enige voorwaarde is dat de combinatie aan de wettelijke bestreken baan eisen voldoet, meldt TLN dat letterlijk de presentatie herhaalt die DAF begin juli aan de vakpers verzorgde over dit onderwerp.
De nieuwe EU-wetgeving voor verlengde cabines is vanaf 1 september 2020 van kracht. De eerste vrachtauto’s met deze cabines rijden inmiddels rond. Het betekent dat alle EU-landen ook hun wetgeving hierop moeten aanpassen. Veel landen hebben dat al gedaan, anderen zijn daar nog mee bezig.
LZV
De verruiming geldt helaas (nog) niet voor LZV’s met een verlengde cabine. De EU-wetgeving zegt daar niets over, ieder land moet dat zelf regelen. Nederland kent vooralsnog geen uitzondering voor LZV’s met verlengde cabine. Deze moeten, net als andere combinaties, binnen de 25,25m blijven. TLN wil graag voor LZV’s met een verlengde cabine dezelfde benadering toepassen als bij reguliere trekker-opleggercombinaties of combi’s. Dus een grotere lengte toestaan dan de huidige 25,25m onder de voorwaarde dat aan de LZV bestreken baan eisen wordt voldaan. Binnenkort is hierover overleg met de overheid, aldus TLN.