Leyland Trucks, dat in het Verenigd Koninkrijk DAF’s bouwt, heeft de productie van zijn 500.000e voertuig gevierd. Deze truck, een 16-tons DAF LF 210, werd tijdens een speciale ceremonie op de productielijn overhandigd aan zijn nieuwe eigenaar Minoli.
Het Britse Minoli is een importeur en distributeur van porseleinen tegels uit Italië. Twee van deze voertuigen zijn uitgerust met een 210 pk motor en voorzien van luchtvering voor het vervoer van delicaat keramiek. DAF is al bijna 40 jaar hofleverancier van Minoli, met zijn hoofdvestiging en distributiecentrum in Oxford en kantoren en showrooms in Londen.
Very British
“Als onderneming en als familie voelen we ons zeer bevoorrecht dat we onderdeel zijn van zo'n gedenkwaardige mijlpaal in de historie van Leyland Trucks,” stelde Jonathon Minoli. “De wetenschap dat onze trucks in Groot-Brittannië worden gebouwd en dat we daarmee de Britse industrie ondersteunen, vervult ons met trots. Onze relatie met DAF is gebaseerd op kwaliteit en betrouwbaarheid.”
Leyland fabriek uit 1979
De assemblagefabriek van Leyland werd gebouwd in 1979. De productie begon in 1980. Het terrein van Leyland Trucks is met 86 hectare flink groot, waarvan 93.000 vierkante meter in beslag wordt genomen door de productiefaciliteiten. De onderneming biedt duizend banen en bouwt de DAF LF, CF en XF én de nieuwe generatie DAF XF, XG en XG+. De naam Leyland is onmiskenbaar verbonden aan Brits industrieel erfgoed. Medio jaren zeventig werd de grootste truckproducent van het Verenigd Koninkrijk ingelijfd in het British Leyland concern, een staatsbedrijf. Daar ging veel mis, het werd makkelijk weggeconcurreerd, waarna de veel kleinere Rover Group ontstond. Dit verkocht de truckdivisie aan DAF in april 1987. Na het faillissement van DAF en Leyland in 1993, kwamen de bedrijven in 1996 in handen van Paccar.