In het rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025’ geeft onderzoeksbureau Panteia een inkijkje in de transportkosten. Volgens hen stijgen de kosten volgend jaar tussen de 3,6 en 5,1 procent. Hierbij zijn specifieke marktomstandigheden, kosten van brandstoffen en veerdiensten buiten beschouwing gelaten. Mogelijk nemen de kosten dus nog meer toe, want met name voor diesel wordt een flinke prijsstijging verwacht.
De belangrijkste oorzaak van de kostenstijging is echter te vinden in de loonkosten. Deze stijgen volgens Panteia met 5,52 procent. Dit is iets meer dan van 2024 ten opzichte van 2023, toen de kosten met 5,47 procent toenamen. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4 procent per 1 januari 2024, 2 procent per 1 juli 2024 en 4 procent per 1 januari 2025.
Verder berekende Panteia dat de rentekosten naar verwachting met 25,2 procent zullen toenemen en de kosten van verzekeringen met 5,6 procent. Reparatie en onderhoud wordt 3,8 procent duurder, zo verwacht het onderzoeksbureau. Kosten voor verplichte maatregelen voor duurzaamheid, de opwaardering van tachografen en andere maatregelen neemt Panteia niet meer in zijn rapport. Deze kunnen de kosten nog flink stuwen.