Deze fraaie Mercedes-Benz Actros MP3 spotte ik gisteren op de grensovergang bij Nieuweschans. De Actros 4165 is voorzien van een indrukwekkende V8 motor die niet minder dan 650 pk en een koppel van 3000 Nm levert. Dit model met de hoge cabine was al niet meer leverbaar met een handbak trouwens.
Mercedes is later overgestapt op de zes-cilinder lijnmotoren en daar is niks mis mee, maar liefhebbers zullen altijd met weemoed terugdenken aan die grote V8 machines. Overigens is dat bij dat andere Duitse merk al net zo gegaan. Ook daar werden de V8 motoren nooit voortgezet in de Euro-6 generatie.
Deze Actros van Luxemburgse afkomst was al voorzien van de Viab turbokoppeling, waarbij de koppeling pas gesloten wordt als de vloeistofkoppeling het toerental van de in- en uitgaande assen gesynchroniseerd heeft. Op die manier kun je met de zwaarste lasten wegrijden zonder slijtage aan de koppeling. En ja, dat kan ook met een WSK koppelomvormer, maar die levert dit merk inmiddels niet meer. Voor een deel is daar wat voor te zeggen, want de verhoging van het wegrijkoppel is bij moderne motoren niet meer nodig.
Achter de vier-assige trekker is een Nooteboom drie- bed vier dieplader gekoppeld. De Mercedes is onderweg met een stuk van een windmolen.