Vervoerder Oldenburger nam onlangs de eerste van twee speciaal uitgevoerde Scania’s R410 Highline in gebruik. Ze zullen worden ingezet voor LZV-werk. De trucks rijden niet alleen op LNG, ook de complete koeling wordt via een TRS systeem op bakwagen én trailer via deze schone brandstof verzorgd. Door slim te bouwen, hebben de trucks een tankcapaciteit van 350 kg waar 300 kg normaal is.
Oldenburger Transport is al meer dan 25 jaar gespecialiseerd in het geconditioneerd groupagevervoer van bloemen en planten naar Scandinavië. De laatste vier jaar rijdt het bedrijf ook op Oostenrijk. “In ons streven naar een lagere CO2-footprint, zijn wij een uitgebreide pilot begonnen met LNG,” geeft directeur Frans van Bergeijk aan. “We hebben al een Scania LNG-trekker en daar komen nu deze twee LZV’s bij. Daarmee gaan we bloemen en planten op Scandinavië en Oostenrijk rijden.”
Oostenrijkse toestanden
Oostenrijk is een land dat het liefst alle goederen via de trein zou willen vervoeren. Het land is nog gesloten voor de efficiënte Ecocombi’s. Oldenburger rijdt dus met 25,25m tussen Aalsmeer en de Duits-Oostenrijkse grens bij Passau waar de trailer wordt omgekoppeld op een gewone truck en samen met de bakwagen apart de grens overgaat. Ook op de route naar Scandinavië wordt uiteraard Duitsland doorkruist. “De investering in een LNG-auto is natuurlijk fors hoger. Maar door de lange afstand door Duitsland met het Mautvoordeel van dit moment, zijn wij benieuwd of we onze klimaatdoelstellingen ook kunnen combineren met een valide businesscase. Al is op dit moment dat laatste misschien wel ondergeschikt aan het eerste,” zegt Van Bergeijk. “We willen eerst zien of het überhaupt werkt. Want van Aalsmeer naar Passau op alleen LNG kan. Maar dan moet er niets tegenzitten. Bijvoorbeeld met een tankstation dat even niet kan leveren. Jaarlijks gaan de beide LZV’s zo’n 200.000 km rijden. Wij gaan ervan uit dat deze kilometrages voldoende zijn voor een valide business-case. Dan kunnen we tonnen CO2 besparen.”
Koelsysteem
Bijzonder is dat Oldenburger de gebruikte TRS-koeling zowel op de bakwagen als de trailer laat werken op elektriciteit die via een hydraulische PTO op de motor wordt opgewekt. “Dus ook de koeling is in feitelijk helemaal op LNG. Ook dat draagt bij aan het verlagen van onze ecologische voetafdruk.” Het was wel even puzzelen om alle benodigde componenten aan het chassis van de 6x2 bakwagen te krijgen. Door de gestuurde naloopas blijft er dan toch niet zoveel ruimte over als je zou willen voor TRS in combinatie met de lange LNG-tanks. Maar door de accu’s in een aparte kist boven elkaar te stapelen, waren we zelfs in staat om 350 kg LNG mee te nemen.”
Het rijden op LNG was binnen Oldenburger was nog even een uitdaging omdat er onder de chauffeurs aanvankelijk twijfel bestond over het vermogen van 410 pk voor een LZV. Maar met een koppel van 2.000 Nm beschikt deze Scania over voldoende trekkracht. Frans van Bergeijk: “Wij hebben inmiddels diverse chauffeurs die in het rijden met LNG een technische uitdaging zien. Die willen het zo goed mogelijk doen. Die jongens pakken het bijna wetenschappelijk aan en bestuderen de statistieken en alle gegevens die wij verzamelen met grote belangstelling. Ze denken écht mee en dat maakt deze pilot wel heel leuk.”
De trucks zelf zijn helemaal uitgerust zoals je bij een Oldenburger-auto mag verwachten. Naast lichtmetalen velgen rondom en extra blanke lak, is er een groot deel van alle mogelijke opties aangevinkt op de Scania-lijst. “Uiteraard zijn alle veiligheidsvoorzieningen aanwezig, zoals een retarder en ACC. “