De verplichting geldt voor elke vrachtwagen boven 3,5 ton die wordt ingezet voor het internationaal verkeer. Dat is zo’n 80% van alle Nederlandse vrachtwagens. Elke vrachtwagen zonder slimme tachograaf moet voor 1 januari 2025 omgebouwd zijn. Gebeurt dit niet, dan kan de vrachtwagen niet meer worden ingezet. Een boete is veel duizenden Euro’s. Op 21 augustus 2025, dus over iets meer dan een jaar, moet elke vrachtwagen voorzien zijn van een slimme tachograaf van de 2e generatie. Dat betekent dat oudere slimme tachografen (van de 1e generatie) vervangen moeten zijn.
Continental VDO vreest dat veel transporteurs te laat gaan zijn met het ombouwen. “Veel ondernemers wachten nog. In Nederland heeft 80% van de transportbedrijven minder dan vijf auto’s. Die eigenaren denken: dat kan nog wel even wachten. Maar bijna iedereen denkt zo. Dan komt iedereen tegelijk en dan hebben werkplaatsen geen capaciteit meer”, schetst Rob Tamse, managing director bij Continental VDO.
Veel werk
Het ombouwen van een tachograaf kost drie tot vier uur, als een ervaren monteur het uitvoert. Er moet namelijk veel data omgezet worden. Daarbij wordt het ombouwen van de tachograaf vaak gecombineerd met andere werkzaamheden. Ook is er het risico op een steekproef. Per dag kan dus maar een beperkt aantal tachografen vervangen worden. Continantal VDO vreest dan ook dat werkplaatsen de toestroom na de zomer niet meer aankan.
Uitstel van de verplichting gaat er ook niet komen, aldus Tamse. “Het idee leeft bij veel ondernemers dat de verplichting wel uitgesteld zal worden. Dat gaat dus echt niet gebeuren. Elk land is nu al volop aan het lobbyen in Brussel. Vooral Nederland, Duitsland en Polen, want die hebben de meeste internationaal rijdende vrachtwagens. Maar dat gaat niks veranderen. Brussel houdt uitstel keihard tegen. De datums zijn heilig.”
Om de retrofit van tachografen voor werkplaatsen zo makkelijk mogelijk te maken, stuurt Continental VDO elke werkplaats een gratis gids. Deze beschrijft alle stappen tot in details. Ook online is alle informatie te vinden. Monteurs kunnen echter niks als transporteurs niet langskomen. Tamse: “We maken ons grote zorgen. We hebben het over het vervangen van de tachograaf bij in totaal ongeveer 140.000 vrachtwagens, terwijl werkplaatsen nu al te weinig capaciteit hebben. Voorkom problemen en plan nu een afspraak in om de tachograaf te wisselen.”