Op hoge leeftijd, hij was net 89 geworden, is de ontwerper van de Renault Magnum, Robert Opron overleden. Hij gold in de autowereld al bij leven als een legende met tal van fraaie ontwerpen op zijn naam.
Opron begon bij Simca maar daar bleef hij niet lang. In 1962 kreeg hij bij Citroën meteen de klus om de meest opvallende auto van zijn tijd, de Citroën DS, een facelift te geven. Daarna ontwierp hij de Citroëns CX, SM en GS. Auto’s die nu serieus in waarde beginnen te stijgen. Na de overname door Peugeot, ging Opron naar Renault. In de jaren tachtig zette hij zich daar aan het project dat tot de Magnum zou leiden. Net als van zijn Citroëns en de meeste van zijn Renault personenwagens, staat vast dat de Magnum een klassieker gaat worden. Het was de eerste truck met een vlakke cabinevloer en met de cabine daadwerkelijk op het chassis, voor een beter chauffeurscomfort. Een ware revolutie in vrachtwagenland. Na die tijd kwam Mercedes bijvoorbeeld met de eerste Actros-generatie, waarvan de hogere MegaSpace-cabine ook een vlakke vloer had. Je kunt de huidige Scania S-cabine gerust als een late echo van de Magnum zien.
BIGtruck sprak onlangs chauffeur Sjaak van Gestel, die zeker 30 jaar met Magnums heeft gereden. Zijn laatste heeft nu dik een miljoen kilometer gereden, maar hij wil ‘m niet meer kwijt. Het nieuwe werkpaard van Sjaak is een T-High. " target="_blank" rel="noopener noreferrer">Lees hier in hoeverre hem dat bevalt!