Het Mammoet Rallyteam lag aanvankelijk op kop in de SilkWay rally van Rusland naar China. Later vielen de mannen met hun Renault trucks wat terug maar met een achtste positie voor Martin en een elfde voor Pascal de Baar lijken de kansen gekeerd tijdens de rustdag.
De heren zijn inmiddels in Almaty, de voormalige hoofdstad van Kazachstan aangekomen. Met een achtste en een elfde positie in het algemeen klassement kan er de komende dagen nog van alles gebeuren en de stemming is uiterst positief. ,We zijn vandaag drie minuten ingelopen op koploper Nikolaev. Dat is een prima opsteker.’’ Het resultaat (achtste op 8.07 van ritwinnaar Mardeev) was misschien iets teleurstellend, maar wel verklaarbaar. ,,We hebben twee keer moeten stoppen,’’ aldus Martin van den Brink na afloop van de flink ingekorte zesde etappe van Balkhash naar Almaty. ,,De eerste keer viel de automaat uit en moesten we de bak resetten. Dat kostte overigens maar een minuut of zo. Daarna moesten we stoppen omdat het stuur niet functioneerde.’’
Het probleem met het stuur had vervolgens meer invloed op de uitslag van de zesde rit. ,,De lagers van de reactiestang waren kapot. Op het off-road gedeelte, ongeveer 20 kilometer, door het kamelengras moest ik daardoor iets rustiger rijden. Dat heeft wel wat tijd gekost. We wilden echter niet het risico lopen dat alles kapot zou gaan.’’
De tactiek wierp zijn vruchten af. Koploper Nikolaev (Kamaz) verloor namelijk nog meer tijd. ,,Al met al hebben we goede zaken gedaan. We gaan vandaag en morgen de lagers vervangen en de truck opfrissen. De lagers die we gebruiken zijn niet geschikt voor de dikkere reactiestang die we op de Sherpa hebben. Maar dat probleem is wel op te lossen. Zaterdag gaan we met een goed gevoel verder voor het tweede deel.’’
De Renault Sherpa van Martin van den Brink wordt voor de start van de zevende etappe ook voorzien van nieuwe ventilatoren. ,,Die zijn afgelopen nacht binnengekomen. We hebben nu de tijd om de truck te prepareren voor het restant van de rally. Ik ben blij dat we de problemen met de koeling en de lagers van de reactiestang hebben ontdekt. We zijn hier tenslotte om te te testen.’’
De ‘testdag’ van vandaag was overigens een flink stuk korter dan gepland. ,,De etappe telde nog 111 kilometer in plaats van 411. Er stond enorm veel wind. De helikopters konden de lucht niet in en dan wordt er niet gereden,’’ aldus Martin.
De special die overbleef maakte echter veel goed. ,,Het was een prachtige proef. Heel gevarieerd en met heel veel zand en duinen. We hebben echt genoten van deze etappe.’’
De mannen vaan Mammoet Rallysport begonnen ‘donderdagochtend als tweede (na Cyril Despres) van alle deelnemers aan de etappe. ,,We hebben alleen de drie mini’s van Al Rahji, Rakhimbayev en Harry Hunt laten passeren. Sebastien Loeb, die acht minuten na ons van start ging, hebben we bijvoorbeeld niet gezien. We kunnen tevreden zijn met dit resultaat en vooral het feit dat de achterstand op Nikolaev opnieuw is geslonken geeft vertrouwen voor de tweede week.’’
Pascal de Baar solide op plaats negen
Pascal de Baar eindigde vandaag na een solide etappe als elfde. Pascal, navigator Wouter Rosegaar en monteur Martin Roesink moesten 10.41 toegeven op Airat Mardeev. In het algemeen klassement staan de Mammoet mannen in de Renault fronttruck op een negende plaats op 49.04 van Eduard Nikolaev. Achter de Rus en de Harskamper maken Shibalov (op 10.05), Sotnikov (16.48) en Andrey Karginov (18.44) de top vijf compleet. Bij de auto’s vormen Despres, Loeb (beiden Peugeot) en de Rus Vladimir Vasilyev (Mini) bij het ingaan van de rustdag de top drie.
Het tweede deel van de Silk Way Rally brengt de karavaan zaterdag van Kazachstan naar China. De relatief korte special stage (76 kilometer) speelt zich af in de bergen, tot op 2600 meter hoogte. Het bivak is in Bortala.
*De Silk Way Rally is iedere avond via een samenvatting te volgen op Eurosport. Vanavond begint de uitzending op Eurosport 2 om 22.45 uur (tot 23.00 uur). De herhaling is op Eurosport 1 om 00.00 uur tot 00.15 uur.
">Bron: Mammoetrallysport