Martin van den Brink is met zijn Mammoet Rallysport helemaal klaar voor de zwaarste rally ter wereld, de Dakar 2018. Gerard de Rooy rijdt dit jaar in Afrika en dat vergroot zijn kansen. Het Kamaz team is echter wel op volle sterkte in Latijns Amerika waardoor Martin toch in de underdog positie zit. Daar is niks mis mee, en we hopen dan ook dat 2018 hét jaar wordt van Mammoet Rallysport. Zoals je weet dragen wij van BIGtruck dit team een warm hart toe met ons mediapartnership.
,,Het strijdplan ligt klaar. Het team is perfect. Voor 95% is alles zoals ik het graag wil zien. De laatste 5% zal echter bepalend zijn. Maar dat deel hebben wij niet in de hand.'' Martin van den Brink staat te popelen om aan de Dakar Rally 2018 te beginnen. ,,Het wordt een hele belangrijke rally voor ons team,'' aldus de Martin van den Brink, kopman én eigenaar van Mammoet Rallysport. ,,We zijn toe aan een succesvolle Dakar Rally.´´
Martin maakt er geen geheim van dat het wel of niet slagen van zijn tiende Dakar Rally belangrijk is voor het vervolg van zijn sportieve carrière. ,,We hebben de laatste jaren te vaak een 'net-niet-rally' gereden. Ik hoop dat we technisch gezien geen problemen krijgen. De laatste 5% moet komen van MKR, de leverancier van de motoren. Ik ben trots op ons team. Mammoet Rallysport staat als een huis. De inzet van al die mensen moet ook een keer beloond worden. Daar gaan we de komende weken alles aan doen.''
Minder vermogen
Volgens de 47-jarige Harskamper is het duidelijk wat het probleem is geweest. ,,We hadden simpelweg te veel vermogen. Met veel vermogen kan er ook veel kapot gaan. We hebben laten zien dat we het met iets minder vermogen ook kunnen. In 2016 won Pascal de Baar met minder minder vermogen een etappe en bleef de truck heel. We gaan daarom terug naar de configuratie van 2016. Dat betekent dat we met één in plaats van twee turbo's rijden.'' Vorig jaar beschikte het team van Mammoet Rallysport over voldoende power. Martin won de tweede en achtste etappe. Daarmee brak de rallyrijder de ban. ,,Het was heel belangrijk om te laten zien dat we het kunnen.'' Op technisch gebied werd het team geplaagd door onder andere een kapotte turbo, een lekke naaf en kapot achter differentieel. ,,We moeten dit jaar alles in het werk stellen om het materiaal heel te houden. En hopen dat we motorisch geen probleem krijgen. Met de snelheid zit het wel goed. Ook met minder vermogen zijn we snel genoeg. Dat weet ik zeker. Als de truck heel blijft dan kunnen we voorin meedoen. Het blijft echter de Dakar Rally. Er kan van alles gebeuren.''
'Dagelijks top vijf is het doel'
Voor Martin van den Brink is zijn strijdplan duidelijk. ,,We proberen dagelijks in de top vijf te rijden. Als dat lukt dan komt er vanzelf een goed resultaat uit. We zijn goed voorbereid en zoals gezegd is ons team echt heel erg goed. Iedereen weet wat hij moet doen en de sfeer is uitstekend.''
De Dakar Rally begint zaterdag in Lima. ,,De eerste rit is een proloog. Belangrijk voor de startvolgorde van de eerste echte etappe. We hebben startnummer 506 en onze snelle assistent Janus van Kasteren heeft startnummer 531. Het is belangrijk om voorin te kunnen beginnen. Ik denk dat we een goede uitgangspositie hebben.''
De equipe in de Renault Sherpa wordt naast Martin gevormd door navigator Wouter Rosegaar uit het Brabantse Zeeland en de Tsjechische monteur Daniel Kózlovsky. ,,Ik ben heel blij met deze bezetting. Wouter is een top-navigator die met Erik van Loon topprestaties heeft geleverd in de Dakar Rally. Daniel is een monteur die de Renault truck van top tot teen kent. Ook wat betreft onze back-up ben ik tevreden. Janus van Kasteren debuteert als rijder in de Dakar Rally, maar hij heeft ervaren mannen als Wouter de Graaff en Richard Mouw naast zich. Janus weet dat hij als back-up op het juiste moment bij ons moet zijn als er problemen zijn. Ik hoop hem natuurlijk helemaal niet te zien.''
'Alleen Gerard de Rooy ontbreekt'
Hoewel het aantal deelnemers bij de trucks minder (totaal 42 equipes, BK) is dan de afgelopen jaren ziet Van den Brink nog voldoende sportieve uitdagingen. ,,Het veld is inderdaad iets minder groot. Van de toppers ontbreekt alleen Gerard de Rooy. Voor mij is de Dakar Rally nog altijd het evenement. Dat sommige deelnemers niet naar Zuid-Amerika afreizen komt mede door het lange reizen en de verblijfskosten. De laatste jaren was het ook vaak slecht weer, vooral in Bolivia. We rijden nu in Peru, Bolivia en eindigen in Argentinië. Het parcours lijkt erg gevarieerd en ligt ons wel denk ik. Ik denk dat Eduard Nikolaev, de winnaar van vorig jaar, opnieuw een goede kans maakt. Maar ook zijn temagenoten Sotnikov, Mardeev en Ardavichus zijn sterk. Daarnaast zijn ook Villagra, Loprais en Kolomy kandidaten voor een hoge klassering.''
'Team van Kamaz is ijzersterk'
Voor Martin van den Brink is het wel duidelijk wie de favoriet voor de overwinning bij de trucks is. ,,Het team van Kamaz is natuurlijk ijzersterk. Het is heel knap dat Gerard de Rooy in 2012 en 2016 de Dakar Rally heeft gewonnen. Dat is echt heel moeilijk. Kamaz heeft het echt goed voor elkaar. Dat heb ik deze zomer met eigen ogen kunnen zien.'' Martin was op bezoek bij Kamaz en mocht zelfs rijden met één van de wedstrijdauto's. Hij heeft daar veel geleerd maar de omvang van het Kamaz team heeft Martin gewoon niet met zijn twee rallytrucks. Het sterke punt van Kamaz is dat ze een front kunnen vormen. Het maakt niet uit wie er voorop rijdt, de rest probeert hem uit de wind te houden. Dat red je niet met twee trucks koers. Martin: ,,Dat Russische team en ons team zijn natuurlijk op geen enkele manier met elkaar te vergelijken. Ik ben super trots op ons team. Ik vind het nog altijd waanzinnig knap dat we ons als amateurs tussen de professionele teams staande kunnen houden.'' Laten we hopen dat Martin en Janus van Kasteren de beide trucks met de BIGtruck stickers op een mooie positie de finish over kunnen rijden!
Team de Rooy wel naar Dakar
Gerard de Rooy en Wuf van Ginkel zijn in Afrika bezig met hun eigen rally, maar Team de Rooy kan toch ook in Latijns Amerika roet in het eten gooien voor Martin. De Argentijn Villagra, Ton van Genugten en de Kazach Artur Ardavichus verschijnen namelijk voor Team de Rooy in Lima aan de start van de Dakar 2018 met hun Iveco Powerstar trucks.
De Dakar rally start op 6 januari. De finish is op 20 januari. ">Check de website voor alle informatie!