MAN hTGX: de eerste rij-impressie

Nieuws
19-04-2024 | Door Maarten van der Westen

Iets meer dan een week geleden verraste MAN de wereld met de presentatie van de hTGX. Voor de eerste keer was hier een vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof. Ondertussen hebben wij de MAN hTGX van dichtbij mogen bekijken. We kunnen je zelfs vertellen hoe hij rijdt.

De waterstofmotor van MAN is gebaseerd op de D38-dieselmotor. Sterker nog, hij is voor zo’n 90% gelijk aan deze motor. Het verbranden van waterstof is dan ook niet veel anders dan bij diesel. De motor is wel uitgeboord tot 16,8 liter. Hiermee levert de waterstofmotor een vermogen van 520 pk. Aan de motor hangt de gewone versnellingsbak van MAN: deze hoefde men niet eens aan te passen. Ook de rest van de aandrijflijn is gelijk.

Eigenlijk hetzelfde

Op uitnodiging van MAN mochten wij als één van de eersten kennismaken met de MAN hTGX. De truck kwam net terug uit Zweden voor koudetests. Allerlei meetapparatuur zat nog op de truck en in het interieur was het een wirwar van kabels en computers. Desondanks mochten we er wel mee op pad, gekoppeld aan een kipperoplegger nog wel. We waren erg benieuwd hoe een verbrandingsmotor op waterstof klinkt en rijdt.

Het antwoord: eigenlijk heel normaal. De motor klinkt minder rauw als een diesel, meer als een motor op LPG. Tijdens het rijden vult een vertrouwde brom echter de cabine, dus heel anders dan een elektrische vrachtwagen. Het rijden gaat hetzelfde als bij diesel. Je maakt dan ook gebruik van exact dezelfde versnellingsbak en software. Aan niets merk je dat je op waterstof rijdt.

Interesse in de MAN hTGX is groot, zo vertelde MAN ons. Veel transporteurs zien er wel wat in, aangezien hij een groot bereik heeft van 600 kilometer, je hem snel weer vol tankt en hij aanzienlijk lichter is dan een elektrische vrachtwagen. De MAN is dankzij de waterstoftanks achter de cabine wel langer. MAN zegt dus dat hij vooral voor speciale toepassingen is, zoals in de bouw, tanktransport en zwaar transport. Boven alles benadrukt MAN dat de hTGX naast de elektrische modellen staat. MAN ziet voor beide aandrijvingen een aparte markt.

Binnenkort lees je natuurlijk meer over deze bijzondere truck in ons magazine!

Wil je zelf horen hoe de MAN hTGX klinkt? Bekijk dan de video hieronder.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-10-2020
MAN_TGX_NTG.jpg

MAN ontwikkelt twee typen waterstofaandrijving

Naast de snelle ontwikkeling van de accutechnologie is waterstof (H2) een goede aanvullende optie als alternatieve…
Nieuws
01-11-2021
640_2021_Vredeveld-002.jpg

Vredeveld vervoert waterstof met een diesel

Vredeveld SiLogistics is met een nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekker begonnen met het transport van waterstof.…
Nieuws
11-07-2024
Hyzon_DAF.jpg

Hyzon definitief weg uit Nederland

Het begon mooi maar werd snel ellende: nu verdwijnt Hyzon uit Nederland
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.