‘MAN in Black’ voor opleidingsspecialist V-Tas

Nieuws
01-04-2025 | Door Iep van der Meer

V-Tas Opleidingscentrum in Bladel (NB) is met name gespecialiseerd in opleidingen voor beroepsmatig horizontaal en verticaal transport en onderscheidt zich vooral door maatwerk in een praktijkgerichte aanpak. Daarvoor heeft de onderneming een uitgebreid eigen voertuig- en machineparkpark, waaraan recent een fraaie MAN TGX 28.480 6x2/2 met 48 tonmeter Palfinger PK 480 TEC kraan is toegevoegd. 

Deze ‘MAN in Black’,  zoals hij inmiddels is gedoopt, zal met name worden ingezet voor de wettelijk verplichte TCVT-hijsopleidingen, waarin V-Tas op autolaadkraan gebied marktleider is. Daarnaast wordt de nieuwe MAN ook ingezet voor ééndaagse autolaadkraan cursussen voor het laden en lossen en voor speciaal ontwikkelde opleidingen voor o.a. Brandweer, Defensie en lichte en zware berging.

In de ruim 20 jaar dat V-Tas actief is, heeft de onderneming zich ontwikkeld tot een van de breedst georiënteerde opleidingsspecialisten in de Benelux. Het Bladelse bedrijf is dan ook voor zo’n beetje alle bekende namen op gebied van kraanverhuur en speciaal transport het vaste adres voor opleidingen en trainingen. Naast normale rijopleidingen voor trucks, personenauto’s en landbouwtractoren, is de onderneming vooral gespecialiseerd in opleidingen voor beroepsmatig horizontaal en verticaal transport.
Van heftruck-, KooiAap-, verreiker- en hoogwerker-opleidingen, tot hijsopleidingen, Code 95-trainingen, speciaal transport opleidingen, een bergings academy en de opleiding Transportbegeleider Exceptioneel Vervoer, V-Tas biedt het allemaal. 
Wat maakt V-Tas zo speciaal, dat tal van toonaangevende ondernemingen en instanties het opleidingsinstituut als preferred supplier hebben gekozen? Wij vroegen het aan V-Tas directeur John van Oers, al vele jaren de drijvende kracht achter de onderneming.

Maatwerk op alle fronten

“Wat V-Tas vooral uniek maakt, is dat wij ons naast een groot aantal standaard modules en opleidingen, vooral hebben toegelegd op het leveren van maatwerk, in nauwe samenwerking met de klant”, benadrukt Van Oers. “Zo hebben wij samen met Nooteboom de Nooteboom Academy mogen opzetten, waarvoor wij inmiddels op zeven locaties actief zijn. Wij zijn marktleider op gebied van speciaal transport en TCVT-opleidingen, maar we bieden bijvoorbeeld ook intern transport opleidingen voor een groot aantal industriële ondernemingen en logistieke dienstverleners. Opleidingen die volledig zijn ingericht op de dagelijkse praktijk van de cursisten. Wij werken vanuit de praktijk naar de theorie. Bovendien hebben onze trainers en instructeurs zelf ruime ervaring in het vakgebied waarin ze lesgeven. Zij kennen dus als geen ander de dagelijkse praktijk van de cursisten. Daarbij geven wij onze trainingen op onze eigen locaties, maar ook bij de klant. Met ons materieel, of met materieel van de klant. En uiteraard passen wij de trainingen waar nodig volledig aan de wensen en bedrijfsomstandigheden van de klant aan. Behalve opleider, zijn we bovendien ook adviseur op gebied van trainingen en opleidingen.”

Speciaal voor TCVT

Speciaal voor de opleiding voor het TCVT-certificaat (Toezicht Certificatie Verticaal Transport), werd onlangs een nieuwe MAN TGX 28.480 6x2 aan de V-Tas vloot toegevoegd, voorzien van een imposante 48 tonmeter Palfinger laadkraan. De door Den Engelsen Bedrijfswagens geleverde drie-asser, is voorzien van een 12,4 liter zescilinder Euro-6 diesel, met een maximum vermogen van 353 kW (480 pk) en een koppel van 2.450 Nm, gekoppeld aan een MAN TipMatic versnellingsbak. Uitgerust met de grootste MAN-cabine, voorzien van alle denkbare extra’s, een fantastische werkplek voor zowel de instructeurs als de cursisten. Als belangrijk voordeel van de MAN noemt Van Oers nog dat zowel luchtvering als PTO in de deuropening kunnen worden bediend.
De Palfinger laadkraan, met een maximale mastlengte van 16,5 meter, leveling assistent, dual-power hydraulisch systeem en elektronische (afstands)bediening, staat model voor de modernste zware autolaadkranen van dit moment. De TEC-uitvoering kenmerkt zich bovendien door een relatief laag gewicht van 4.300 kg, waardoor de 48 tonmeter kraan op een drie-asser met 9 tons vooras kan worden gemonteerd.

State-of-the-Art materieel

“De keuze voor MAN en Den Engelsen Bedrijfswagens heeft alles te maken met betrouwbaarheid van product en organisatie. En van de mensen. Dat geldt evengoed voor Palfinger Nederland, waarmee wij ook al jaren fantastisch samenwerken.” Onderstreept  Van Oers, die eraan toevoegt dat V-Tas zowel voor de trucks als voor kranen en andere werktuigen voor modern materieel kiest: “Praktijkgerichte opleidingen vragen om materieel dat niet onderdoet voor de trucks en kranen waarmee de cursisten in de dagelijkse praktijk werken. Daarom is ook nu, zowel voor de truck als voor de kraan, gekozen voor state-of-the-art materieel.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-04-2025
LZV_Tholu_in_Duitsland.jpg

Grote verkeerstelling in Duitsland

In Duitsland wordt komende maanden al het verkeer geteld op alle belangrijke wegen.
Nieuws
02-04-2025
Byrknes Scania (11)

Noorse Byrknes Scania in Nederland

De bijzondere Scania combinatie van Byrknes is compleet gespoten in Noorse thema's.
Nieuws
02-04-2025
Meijerink4 (960 x 695)

Scania in nieuwe huisstijl voor Meijerink

De nieuwe Scania van Meijerink Transport is voorzien van de nieuwe huisstijl van het bedrijf.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.