“Ultimaax heeft de lat qua duurzaamheid echt hoger gelegd, terwijl de vering tot 250 kg lichter is dan vergelijkbare mechanische veringen. Daardoor is het de ultieme elastomeer veringtechnologie voor zwaar gebruik. Bovendien is naast het gewicht ook de CO2-voetafdruk verminderd. Door het lagere staalverbruik en het vermijden van warmtebehandeling in vergelijking tot de paraboolveer bedraagt de totale besparing ongeveer 1,0 ton CO2 per achterasunit”, aldus Helfried Jelinek, general manager bij Hendrickson Europe. “We werken al lange tijd samen met MAN en zijn blij dat we met Ultimaax een extra innovatieve veeroplossing voor hun producten kunnen bieden.”
Het Hendrickson veersysteem is niet nieuw, en eigenlijk verbluffend eenvoudig. De vering vindt namelijk plaats door rubberen blokken, het zogenaamde elastomeer. Hendrickson heeft al ruime ervaring met dit systeem.
De integratie van de beproefde hefbalktechnologie van Hendrickson met de gepatenteerde progressieve veerconstante brengt de stabiliteit onder belasting in evenwicht met de rijkwaliteit in lege toestand, zelfs in de zwaarste omstandigheden. Dit vermindert ook op effectieve wijze de belasting van de cabine, het chassis en de carrosserie als gevolg van schokken en trillingen. Het ontwerp van het hefvlak van de as wordt gekenmerkt door een centraal draaipunt, waardoor de banden altijd contact met de grond houden en dus een maximale tractie bieden, zelfs op zeer oneffen terrein.
Ultimaax is verkrijgbaar met een draagvermogen van 26 ton en is goedgekeurd voor bouw- en zware toepassingen en wordt af fabriek geleverd door MAN.
De nieuwe techniek is te zien tijdens de TKD in Almere op 8, 9 en 10 juni. Klik hier voor meer informatie!