MAN ontwikkelt twee typen waterstofaandrijving

Nieuws
20-10-2020 | Door Tim de Jong

Naast de snelle ontwikkeling van de accutechnologie is waterstof (H2) een goede aanvullende optie als alternatieve brandstof voor het langeafstandsvervoer, schrijft MAN in zijn nieuwe roadmap. Volgens dit plan van de Duitse truckfabrikant moeten er volgend jaar al prototypen worden gebouwd in lijn met de huidige ontwikkelingsprojecten. MAN test zowel het gebruik van een brandstofcel als een waterstof-verbrandingsmotor.

“De voordelen liggen voor de hand: enerzijds is deze vorm van elektrische mobiliteit zeer milieuvriendelijk. Brandstofcellen veroorzaken bij gebruik geen schadelijke emissies, de enige uitstoot is waterdamp. Anderzijds is de actieradius van ongeveer 800 kilometer dankzij de stroomopwekking aan boord groot genoeg voor trekkers in het langeafstandsvervoer”, schrijft MAN.

De waterstof-verbrandingsmotor daarentegen biedt dankzij de bekende basistechnologie een betere en robuustere oplossing en kan zo als overbruggingstechniek dienen, aldus MAN dat hiermee hetzelfde alternatief oppert als DAF Trucks. 

" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het volledige verhaal! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-04-2024
hTGX3 (960 x 640)

MAN hTGX: de eerste rij-impressie

Als één van de eersten konden we ervaren hoe de MAN hTGX op waterstof rijdt.
Nieuws
12-07-2020
Hyzon_DAF.jpg

Nederland krijgt fabriek voor waterstoftrucks in Groningen

Nederland krijgt een fabriek waar vrachtwagens gebouwd gaan worden die op waterstof rijden.…
Nieuws
01-11-2021
640_2021_Vredeveld-002.jpg

Vredeveld vervoert waterstof met een diesel

Vredeveld SiLogistics is met een nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekker begonnen met het transport van waterstof.…