We kennen de 13 liter D30 motor al een tijdje van dat andere Traton merk, Scania. Deze krachtbron wordt inmiddels ook in de USA toegepast in International trucks, ook dat merk is onderdeel van Traton. Voor de MAN trucks worden deze motoren voortaan in Neurenberg gebouwd. Daarvoor investeerde MAN een bedrag van een kwart miljard Euro voor de modernisering van de motorenfabriek. Een aantal componenten voor de D30 motoren worden geproduceerd in Salzgitter.
De D30 motor is leverbaar met vermogens van 380 tot 560 pk en heeft een koppel van 2100 tot 2800 Nm. De D30 vervangt de huidige D26 en D15 motoren voor de MAN TGX en TGS 4x2 trekkers.
De D30 motoren worden geleverd met de Traton versnellingsbak en achteras onder de naam PowerLion. Die versnellingsbak kennen we inmiddels ook, want dat is de 14- versnellingsbak die ook dat Zweedse broertje van MAN gebruikt, net als de zelfde achteras. Daarmee zien we tussen de Traton merken Scania en MAN dus eigenlijk een soortgelijke beweging als bij Volvo en Renault Trucks. Door componenten gezamenlijk te ontwikkelen zijn de ontwikkelingskosten sneller terug te verdienen. Met de nieuwe 13 liter motor heeft Traton nu dan ook een 'wereldmotor' die eigenlijk op alle continenten kan worden toegepast.