Nu de nieuwe MAN TGX de dealers heeft bereikt en bestellingen kunnen worden geplaatst, introduceert MAN het vorige TGX-model op de Braziliaanse markt als Volkswagen Meteor. De specificaties komen ons bekend voor.
Al sinds jaar en dag bouwt Volkswagen bedrijfswagens voor de Braziliaanse markt. Dat gebeurde jarenlang met een opgewaardeerde cabine van een bestelauto van Volkswagen, de eerste generatie VW LT. Lange tijd ging die door het leven als VW Titan, maar in 2017 was het eindelijk over en uit en was de veel ruimere Constellation de opvolger. Kenmerkend hiervan zijn de boven elkaar geplaatste ronde koplampen. En het feit dat 420 pk uit een negen liter motor het maximum is.
Met de vorming van Traton kregen VW Bestelauto’s en Volkswagen do Brasil gezelschap van MAN en Scania. Zij vormen nu één divisie die zelfs een aparte beursnotering heeft. Hèt moment om MAN-techniek een voornamere rol te laten spelen bij de zware trucks van VW in Brazilië. Maar ze heten geen MAN, maar Volkswagen. De hier afgebeelde Meteor heeft de voor ons bekende D26 motor van het merk, met een Traxon-transmissie erachter. Over de Scania-bakken die MAN gebruikt geen woord bij de Meteor-persinfo. De sterkste Meteor levert 520 pk en komt dus boven de Constellation te staan in het productaanbod van Volkswagen do Brasil.