MAN TGX in Rijdende Melk Ontvangst

Nieuws
19-08-2019 | Door Tim de Jong

De eerste MAN truck die officieel door Den Engelsen Bedrijfswagens werd afgeleverd, is een rijk uitgeruste 500 pk TGX voor Van de Looy uit Oirschot. Het in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangt) gespecialiseerde bedrijf, heeft naar eigen zeggen een sterke positie in deze nichemarkt opgebouwd. “Daarbij zijn kwaliteit en motivatie van de chauffeur cruciaal, vandaar inmiddels de keuze voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk de kwaliteit van de auto en de service van de dealer, waar wij in een vol continubedrijf als het onze, dag en nacht op moeten kunnen rekenen.” Aldus Frank van de Looy.

Zoals de meeste RMO-rijders, begon Frank’s vader in 1956 naast zijn boerenbedrijf met het ophalen van bussen melk bij de boeren in en rond Oirschot. Eerst met paard en wagen, daarna met de trekker voor de platte kar. “In de jaren zeventig kwam de eerste vrachtwagen. Een Saviem bakwagen, gekocht bij Theo Vullings”, herinnert Frank. Inmiddels bestaat de vloot uit 18 trekker-oplegger combinaties, op twee na allemaal MAN’s. De nieuwste aanwinst is een 18.500 TGX met lederen interieur, adaptive cruise control, stand-airco en nog tal van extra’s. Het is bovendien de eerste in de vloot met een motorvermogen van 368 kW (500 pk). “Hij is voor de oudste chauffeur, die inmiddels 43 jaar bij ons rijdt en ooit begon op de Saviem. Als je zo lang in dienst ben, mag je wel lederen bekleding”, lacht Frank.

Wensen van de chauffeurs

Frank van de Looy was dik tevreden over de MAN TGS’en met smalle cabine, die de vloot nu nog domineren. “De compactere cabine is op smalle wegen en boerenerven ideaal. Maar de chauffeurs wilden toch de grote cabine met stahoogte, wat meer luxe en meer pk’s”, legt Frank uit. “In ons werk is de kwaliteit en motivatie van chauffeur heel belangrijk. Hij heeft direct contact met de klant, moet bemonsteren en werkt met de modernste apparatuur.” Behalve voor FrieslandCampina, rijdt Van de Looy voor verschillende coöperaties en producenten in binnen- en buitenland. Daarbij heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in het vervoer van biologisch koe-, geiten- en schapenmelk. Was de RMO vroeger vooral regionaal georiënteerd, de combinaties van Van de Looy zijn te vinden van Texel tot in Oostende en van Groningen tot in de Duitse Eifel. De gemiddelde jaarkilometrages liggen rond de 150.000 km en chauffeurs zijn vaak een hele week onderweg. “In dit werk goede chauffeurs vinden en houden, is misschien wel de grootste uitdaging. En dan is goed materieel heel belangrijk”, verklaart Frank de keuze voor de dikke MAN 18.500 TGX met alles erop en eraan.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-07-2021
friesland-campina_Hyzon_LR.jpg

Melk rijden met een waterstoftruck

Zuivelgigant FrieslandCampina neemt een eerste truck in gebruik die elektriciteit uit waterstof gebruikt en die ingezet…
Nieuws
24-07-2020
Melktrans_Scania-2-pers-2020.jpg

Melktrans onderweg met Scania LNG RMO

Melktrans rijdt sinds kort met een Scania G410 4x2 trekker op LNG in de rijdende melkontvangst (RMO). De truck wordt…
Nieuws
25-09-2020
GvdBrink4_LR.jpg

Eerste nieuwe MAN TGX voor G. van den Brink

Familiebedrijf G. van den Brink uit Nijkerkerveen is een van de eerste die een nieuwe generatie MAN TGX in…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.