Veenstra -Fritom Logistic Solutionsuit het Friese Heeg rijdt sinds een aantal maanden met twee MAN TGX 18.440 BLS 4x2 ‘Efficientline 2’ trekkers. Inmiddels reden de beide MAN trucks al ruim 100.000 kilometer, reden voor een eerste evaluatie van de ervaringen met de beide MAN trucks.
Veenstra- Fritom maakt voor het dagelijkse nationale en internationale transport gebruik van vijfennegentig trucks. Het bedrijf heeft heeft een multi-merken beleid en daarbij is MAN een nieuw merk in de vloot. ,,We hebben ooit een aantal MAN Büssing trucks vanuit een overname in de vloot gehad, maar dat was nog in de Büssing periode. Dat is dus al een paar decennia geleden’’ aldus directeur Wessel Veenstra.
Veenstra|Fritom houdt de trucks strak in de gaten met het monitoren van het verbruik. Toch geeft het persbericht dat verbruik helaas niet prijs. Als nieuw merk in de vloot ligt de focus vol op de nieuwe MAN trucks. Middels het MAN TeleMatics systeem houdt operationeel manager Miquel Wiegmink de vinger aan de pols: “Wij hebben een prachtige database van alle tweede-generatie Euro-6 trucks. Onze eis was dat de MAN trucks binnen die gemiddelden moesten presteren en die doelstelling wordt keurig gehaald. De nieuwe MAN trucks zijn volgens onze specificatie uitgerust met onder meer een volledige spoilerset en volledig vergelijkbaar met de rest van de vloot. Ook de inzet is vergelijkbaar. De cijfers die de MAN trucks laten zien over de eerste 100.000 kilometer, stemmen ons tevreden.’’ De trucks zijn uitgerust met de 12,4 liter D26 krachtbron met 440 pk en de MAN TipMatic geautomatiseerde 12-versnellingsbak.
De beide MAN trucks worden ingezet in het internationale vervoer door heel Europa. Voor Veenstra|Fritom staan de prestaties voorop, maar een truck moet in een vloot ook de goedkeuring van de chauffeurs krijgen. Zeker in het internationale transport ligt de lat hoog. Wessel Veenstra: We horen tevreden geluiden over onze MAN trucks. De cabines zijn mooi ruim en onze chauffeurs zijn er tevreden over. De trucks zijn net als al onze internationale trucks compleet uitgerust met onder andere een tweede bed, een koelkast, airconditioning en een stand airco.