Branchevereniging BGL is een campagne gestart met de naam Maut Everest. Volgens BGL zullen veel vervoerders namelijk niet over deze berg heen kunnen komen. Met de actie wil de organisatie de economische gevolgen van de Maut verhoging onder de aandacht brengen. Die verhoging is ook nogal fors, want die betekenen een lastenverzwaring van maar liefst 83%!
De Duitse regering ziet de verhoging van de Maut als een manier om vervoerders te motiveren om te verduurzamen. De tarieven zijn namelijk afhankelijk van de CO2 uitstoot van de truck. Elektrische trucks zullen bijvoorbeeld fors minder gaan betalen, maar daar zijn er op dit moment in heel Duitsland nog maar 300 van. De omschakeling naar elektrisch is voor veel bedrijven niet haalbaar vanwege de mega investeringen, maar ook door het nog vrijwel ontbreken van een oplaad infrastructuur. BGL is niet tegen verduurzaming, maar pleit voor een meer geleidelijke invoer van de nieuwe tarieven, rekening houdend met de mogelijkheden van vervoerders om over te schakelen op alternatieve aandrijflijnen.
,,Deze enorme verhoging van de Maut per 1 december aanstaande zal geen meetbaar voordeel opleveren voor het milieu, terwijl het bedrijfsleven met enorme extra lasten wordt opgezadeld’’ aldus belangenvereniging BGL. De lastenverhoging van 7,6 Miljard Euro voor het wegtransport in Duitsland zal dan ook niet leiden tot een beter milieu, maar tot een verdere stijging van de inflatie. Alle transport tarieven worden immers doorbelast in het eindproduct.
Inmiddels duiken de stickers van Maut Everest overal op, maar tot echte acties heeft het initiatief van BGL nog niet geleid.