Zowel Kenworth als Peterbilt boden al een elektrische variant van hun meest gestroomlijnde model. Bij Kenworth is dat de T680E en bij Peterbilt de 579EV. Deze trekkers krijgen een geheel nieuwe elektrische aandrijflijn. Het accupakket, dat bestaat uit LFP-accu’s, heeft een capaciteit tot 625 kWh. De trekkers hebben dan vijf accupakketten. De accu’s komen van Cummins, waar PACCAR veel mee samenwerkt. Het bereik van de Kenworth T680E en Peterbilt 579EV is zo’n 320 kilometer.
Zware bakwagens
Helemaal nieuw is de toevoeging van een elektrische bakwagen bij de merken. Amerikanen noemen dit een ‘vocational truck’ en dit is een belangrijk segment. Dit type wordt veelal opgebouwd tot dumper of distributietruck. Voor het eerst kunnen Amerikanen nu een elektrische bakwagen kopen in het zware segment. Voor vuilniswagens en kleine distributietrucks was er al een oplossing (onder andere in de vorm van een omgebouwde DAF LF), maar de zware trucks zijn nieuw.
Beide elektrische modellen zijn omgebouwde dieselvrachtwagens. De Kenworth T880E en Peterbilt 567EV ogen nog altijd op en top Amerikaans, maar bieden de modernste techniek. Ook hier vinden we LFP-accu’s van Cummins. Deze kunnen gekoppeld worden aan de opbouw, zoals we dat ook in Europa zien. Afhankelijk van de opbouw en accupakket hebben deze modellen een bereik van maximaal 400 kilometer.
Ook de Amerikanen stappen dus steeds meer over op elektrische vrachtwagens. Wel zullen ze flink last hebben van de importtarieven van Trump: ondanks dat Cummins de accu’s maakt, zullen de grondstoffen veelal uit China komen. De nieuwe elektrische modellen van Kenworth en Peterbilt zijn vanaf eind dit jaar beschikbaar voor klanten.