Na de online presentatie van de nieuwe generatie van DAF hebben de eerste klanten en verkopers inmiddels 'live' een kijkje kunnen nemen in de nieuwe DAF trucks. Helaas zijn wij als journalisten nog niet uitgenodigd maar door de verschillende foto's die inmiddels op Facebook staan krijgen we al een aardige indruk. Bovendien hebben wij zo onze bronnen waardoor we al veel meer weten over de nieuwe DAF XF, de XG en de XG+!
In de ontvangstruimte bij DAF staan een aantal nieuwe trucks klaar in een grote presentatieruimte. Het ziet er een beetje uit als op een tentoonstelling. De verschillende modellen staan keurig naast elkaar en hierdoor kunnen verkopers en klanten een eerste indruk krijgen en de trucks vergelijken. Het meest benieuwd zijn we natuurlijk naar de XG modellen met de bijna vlakke vloer. Bijna ja, want er zit, volgens onze bronnen, nog steeds een randje in van een centimeter of vijf. Dat zorgt er echter wel voor dat de instap slechts drie treden heeft. De hoogte van die treden is daardoor iets groter dan voorheen, maar je moet het zo zien dat de afstand tussen alle treden nu net zo groot is als tot nu toe het bovenste opstapje van de XF. Daar is dus prima mee te leven en volgens onze bronnen loop je er zo in.
Eénmaal binnen is, net als aan de buitenkant echt alles nieuw en vooral heel erg ruim. Het dashboard ziet er opvallend strak uit maar je zit toch in een 'cockpit' achtige opstelling achter het stuur. DAF is er in geslaagd om alle moderne techniek met mooie schermpjes onder te brengen in een fraaie console waardoor je echt het gevoel krijgt dat je 'in een truck' zit. Handig is dat er aan de rechterkant, bovenop het dashboard aansluitingen zitten voor accessoires. Je kunt dus je mautkastjes, lichtbakjes en dergelijke voortaan aansluiten zonder dat er allemaal kabels over je dashboard slingeren. Verder maakte de draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak plaats voor een stengel aan het stuur. Opvallend is dat er nog een conventionele handrem handle op het dashboard zit. Op zo'n modern dashboard verwacht je een schakelaar voor een elektrisch bediende parkeerrem, maar die komt er ook als de productie straks aanloopt volgens DAF.
Andere slimme details zijn de leverbare draaistoelen waardoor je met twee man bijvoorbeeld kunt eten aan de uitschuifbare tafel in het midden. Ook heel mooi is dat het bovenste van de rechter stoel opklapbaar is waardoor je een tafeltje naast je bed hebt. Dat bed zelf is tachtig centimeter breed zonder inhammen en zelfs elektrisch verstelbaar.
Onder het bed vinden we de koelkast met daarnaast een schuiflade. Doordat de cabine iets smaller is tussen de stoelen vanwege de stroomlijn verdween de flessenhouder naast de koelkast. Die zit nu voor in de koelkast en is zelfs gekoeld. In het midden bleef er toch een forse console in de DAF cabine en daarin vinden we in de XG modellen een grote schuiflade. Bij de XF is die er niet, want dan heb je een kleine motortunnel. Verder zijn er grote aflegvakken en bekerhouders.
Erg fraai is ook de optionele sfeerverlichting. DAF heeft er werk van gemaakt met mooie LED strips die overal zitten ingebouwd waardoor je prachtig indirect licht in de cabine krijgt.
Het directe zicht rondom is optimaal dankzij de diep uitgesneden ruiten maar ook hier is een slim detail toegepast. Aan de bestuurderskant zit een zwart paneel met daarop de bediening voor de zijruiten en eventuele spiegels en dat paneel heeft een opstaande rand. Als je schuin naar beneden kijk je daar overheen maar van buitenaf zit je door dat randje minder in het zicht. Het gevoel dat je 'te kijk zit' doordat je bovenbeen boven het raam uit steekt is dus veel minder. Aan de rechterkant zit dat randje er niet waardoor je ook aan die kant uitstekend zicht hebt. Het grote extra raam, de optionele 'Kerb View Window' in de rechterdeur geeft echt heel veel extra zicht. Doordat de bijrijdersstoel opklapbaar is hindert die het uitzicht ook niet. Met de beide ruiten in de rechterdeur doet het bijna denken aan een bus, zoveel zicht heb je. Deze extra ruit is leverbaar op alle modellen maar vooral in de nieuwe XF voegt dat echt wat toe, zeker met de optionele dode hoek camera die de frontspiegel vervangt. Daarnaast is er een akoestisch signaal als de radar toch iets opmerkt in de dode hoek. Met al deze opties is vooral de nieuwe XF een truck die we ook vaak zullen zien in de binnenstad, bijvoorbeeld bij supermarkt distributie. Eigenlijk heeft DAF daar de CF voor, maar wij kunnen ons voorstellen dat de krapte aan chauffeurs er voor zorgt dat bedrijven daar ook de nieuwe XF voor in zullen zetten. Voor de goede orde, de huidige CF blijft gewoon leverbaar, net als de LF.
En wat onze bronnen verder opviel? Voortaan heeft de DAF geen opstap meer in de grille. Je ruiten maak je schoon met een standaard meegeleverde borstel met wisser waardoor je niet meer hoeft te klimmen. Dat is eenvoudiger en het is arbotechnisch volgens DAF ook beter dan dat geklim en geklauter aan de voorkant van een cabine. Een ander opvallend detail is dat de spatborden achter de vooras voor een deel lijken te ontbreken. Deze, op de DTM racers geïnspireerde oplossing zorgt er in combinatie met de vaste spatborden op de vooras voor dat de lucht beter en sneller kan wegvloeien. Wij vragen ons wel af of dit niet gaat zorgen voor een hele snelle vervuiling van de zijfenders, maar dat zal de praktijk straks aantonen. De spatborden zelf blijven bij DAF voortaan, net als bij Scania zitten als je de cabine kantelt. Andere noviteiten zijn de grote opbergvakken aan de zijkanten met nu ook grote openingen, de grille die in drie delen opent en de erg strakke en gladde afwerking van de cabine. Overal waar lucht tussen kan kruipen zijn afdichtingen gemaakt met rubber voor een optimale airflow.
Tot zover onze verzamelde opmerkingen van mensen die de truck inmiddels live gezien hebben. Wij hopen dat de pers ook snel wordt uitgenodigd om een kijkje te nemen, en vooral te rijden met de nieuwe generatie van DAF!