De beide teams van DakarSpeed en TopTrucks hebben voor de komende Dakar rally de neuzen in dezelfde richting. Neuzen na, want beide teams komen met een Scania torpedo aan de start.
Vick versteijnen reed dit jaar nog met zijn opvallende paarse DAF truck. Na het succesvolle debuut van de Scania torpedo van Maurik van den Heuvel in de Dakar rally gaat nu ook Vick Versteijnen met zo'n neusje rijden. De beide teams, DakarSpeed en TopTrucks gaan daarvoor een nauwe samenwerking aan.
Prima debuut Van den Heuvel kwam in januari voor het eerst met de Scania torpedo aan de start en de nieuwe truck doorstond het debuut goed. Hij eindigde op de twaalfde plaats. “We zijn slechts uit de top 10 gezakt door mankementen die we goed kunnen oplossen,” zegt Van den Heuvel. “Daar zijn we nu al mee bezig. De ervaringen die we hebben opgedaan, verwerken we in de nieuwe truck. Vick heeft daar ook ideeën over en die kunnen we goed gebruiken. We willen allebei voor een goede positie gaan en dan moet je denken aan de top 10.”
Fasciliteiten Behalve een tweede torpedo gaan de teams ook een nieuwe servicetruck bouwen, die een gecombineerde magazijn- en slaapfunctie krijgt. “Voor twee trucks heb je extra onderdelen nodig,” verklaart Van den Heuvel. “Bovendien hebben we weer gemerkt hoe belangrijk een goede nachtrust is, als je echt wilt presteren. Als je met je tentje in de zeikende regen staat, of eruit drijft door de hitte, zit je niet uitgerust achter het stuur. De topteams hebben goede slaapvoorzieningen. Als je serieus wilt meedoen, moet je zulke faciliteiten ook hebben.”
Scania Overigens valt het met het Scania gehalte van de rallytrucks nogal mee. De truck waar Maurik van den Heuvel dit jaar mee reed was stikt genomen niet veel meer dan een bekend DAF- of was het Ginaf- chassis, inclusief motor en versnellingsbak met daarop een Scania cabine. Dat kan tegenwoordig met de nieuwe homologatieeisen allemaal en dat is leuk want zo ontstaat er wat variatie in het veld.