Meer Scania neusjes in Dakar 2017

Nieuws
14-02-2016 | Door Iep van der Meer

De beide teams van DakarSpeed en TopTrucks hebben voor de komende Dakar rally de neuzen in dezelfde richting. Neuzen na, want beide teams komen met een Scania torpedo aan de start.

Vick versteijnen reed dit jaar nog met zijn opvallende paarse DAF truck. Na het succesvolle debuut van de Scania torpedo van Maurik van den Heuvel in de Dakar rally gaat nu ook Vick Versteijnen met zo'n neusje rijden. De beide teams, DakarSpeed en TopTrucks gaan daarvoor een nauwe samenwerking aan.

Vick Versteijnen en Maurik van den Heuvel hadden ieder op hun eigen manier al tijdens de afgelopen Dakar ideeën over volgend jaar. “Halverwege begon het te broeien,” zegt Van den Heuvel. “We wisten dat, als we verder wilden komen en serieus willen meedoen, we een tweede torpedo moesten inzetten, zodat we als team konden opereren.” Bij Versteijnen gebeurde ongeveer hetzelfde: “Met mijn huidige truck kom ik niet verder. Als ik meer wil, en dat wil ik, moest er dus iets gebeuren. Tijdens de Dakar ben ik al eens gaan buurten bij Maurik, maar ook bij EVM. Weer thuis is het verder gaan gisten en toen belde Maurik: ‘Kom eens praten’. Maurik heeft bewezen dat de torpedo de potentie heeft mee te doen in de top 10. De plannen en ambities van DakarSpeed sluiten perfect aan bij wat wij willen. Dus hebben we de knoop doorgehakt, want als je een nieuwe truck wilt bouwen, moet je daar vroeg mee beginnen.” 

Prima debuut                                                                                      Van den Heuvel kwam in januari voor het eerst met de Scania torpedo aan de start en de nieuwe truck doorstond het debuut goed. Hij eindigde op de twaalfde plaats. “We zijn slechts uit de top 10 gezakt door mankementen die we goed kunnen oplossen,” zegt Van den Heuvel. “Daar zijn we nu al mee bezig. De ervaringen die we hebben opgedaan, verwerken we in de nieuwe truck. Vick heeft daar ook ideeën over en die kunnen we goed gebruiken. We willen allebei voor een goede positie gaan en dan moet je denken aan de top 10.”

Fuseren?
Versteijnen reed in zijn tweede Dakar lang voor een plaats in de top 20, maar in de tiende etappe in de duinen verloor hij veel tijd, waardoor hij uiteindelijk 24ste werd. “Maar we weten waar dat aan heeft gelegen en kunnen onze ervaringen dus ook inzetten in de ontwikkeling van de truck. Met gebundelde kennis komen we allebei verder,” meent Versteijnen. “Hoe dat er van de buitenkant uit gaat zien, gaan we nog nader bekijken: of we ieder met de eigen kleuren en onder eigen naam blijven rijden of dat we beide teams laten fuseren tot één geheel. De ontwikkeling en de bouw van de truck zijn voorlopig het belangrijkste.”

Fasciliteiten                                                                                    Behalve een tweede torpedo gaan de teams ook een nieuwe servicetruck bouwen, die een gecombineerde magazijn- en slaapfunctie krijgt. “Voor twee trucks heb je extra onderdelen nodig,” verklaart Van den Heuvel. “Bovendien hebben we weer gemerkt hoe belangrijk een goede nachtrust is, als je echt wilt presteren. Als je met je tentje in de zeikende regen staat, of eruit drijft door de hitte, zit je niet uitgerust achter het stuur. De topteams hebben goede slaapvoorzieningen. Als je serieus wilt meedoen, moet je zulke faciliteiten ook hebben.”

Scania                                                                                                          Overigens valt het met het Scania gehalte van de rallytrucks nogal mee. De truck waar Maurik van den Heuvel dit jaar mee reed was stikt genomen niet veel meer dan een bekend DAF- of was het Ginaf- chassis, inclusief motor en versnellingsbak met daarop een Scania cabine. Dat kan tegenwoordig met de nieuwe homologatieeisen allemaal en dat is leuk want zo ontstaat er wat variatie in het veld.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-01-2017
fotobuggyra.jpg

Tsjechen succesvol bij eerste Dakar-etappe

In de eerste korte etappe was weinig te winnen, maar veel te verliezen. De etappe werd gewonnen door Kolomy…
Nieuws
04-01-2017
Martin-etappe2-Dakar2017.jpg

Eerste etappewinst voor Van den Brink

Na jaren lang bloed zweet en tranen heeft Matin van den Brink gisteren eindelijk daad bij het woord gevoegd en zijn…
Nieuws
05-01-2017
fotoRedBull.jpg

Kamaz winnaar zware etappe

De derde etappe was in twee stukken gehakt, maar daarom niet minder zwaar. Dit keer geen Nederlanders op het podium, maar een…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.