Duitsland breidt het wegennet waar LZV zijn toegestaan flink uit. Er komen 450 trajecten bij waar met de langere combinatie gereden mag worden. Met name rond de voor Nederlanders belangrijke A3 en A61 komen meer mogelijkheden. Daar komt bij dat een ‘abbiege-assistent’ verplicht wordt gesteld.
Van de A3 en de A61 waren sommige stukken voor LZV’s afgesloten waardoor ze in de praktijk niet bruikbaar waren. Hierin is nu verandering gekomen, TLN zegt dat dit door hun lobby komt. De A3 is nu over het volledige traject van de Nederlandse grens tot aan Oostenrijk voor LZV’s vrijgegeven. Op de A61 mogen LZV’s vanaf Nederland tot aan de Hockenheimring rijden.
De nieuwe trajecten waren al begin dit jaar bij de aankondiging van het wetsvoorstel bekendgemaakt, maar vervolgens was het lang wachten op het moment dat ze ook echt gebruikt konden gaan worden. Dat moment is nu daar, want de nieuwe wetgeving is op 1 oktober gepubliceerd en een dag later in werking getreden.
Abbiege-assistent wordt verplicht
Met de nieuwe wetswijziging zijn ook de veiligheidseisen voor LZV’s aangescherpt. Alle LZV’s in Duitsland moeten straks zijn uitgerust met een zogenaamde Abbiege-assistent.
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal!
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor de reportage die BIGtruck maakte met een Nederlandse LZV in Duitsland.