Veldhuizen Wagenbouw profileert zich steeds meer als producent van speciale voertuigen in het zware segment. Een van de specialiteiten van Veldhuizen is de ombouw van aangedreven tandemstellen naar wide-spread gestuurde oplossingen. Dat zorgt voor minder bandenslijtage en voor minder verstoring van de ondergrond maar vooral voor een fors hoger laadvermogen.
De in ons land geleverde oplossingen voor wide-spread gestuurde tandemstellen maken allemaal gebruik van hydro-pneumatische vering en hydraulische stuursystemen. Veldhuizen houdt er van om het eenvoudig te houden. Hij past een puur mechanisch systeem toe met slechts één cilinder die als stuurdemper werkt. Hierdoor is het systeem eenvoudig en licht maar ook eenvoudig te onderhouden of repareren. De Mercedes-Benz Arocs van Veldhuizen biedt echter meer dan alleen maar het WS systeem. Door de voorassen verder uit elkaar te plaatsen wordt ook daar laadvermogen gewonnen. De voorassen zijn standaard op een afstand van 174 cm geplaatst maar Veldhuizen brengt dat naar 181 cm. In combinatie met het mechanische WS systeem zorgt dat voor maar liefst zes ton extra laadvermogen, en dat scheelt echt een slok op een borrel!
Het nieuwe systeem is leverbaar voor de Iveco Trakker, de DAF CF Construction en nu dus ook voor de Mercedes-Benz Arocs. Met name die laatste zou wel eens belangrijk kunnen worden voor Veldhuizen. Mercedes klanten bij hun eigen dealer namelijk geen 10x8 bestellen. Veldhuizen Wagenbouw staat met het nieuws op de BedrijfsautoRAI op stand nummer 06.102 Foto's: www.bouwmachineweb.com