Op de TKD in Almere staat een nieuwe creatie van Veldhuizen Wagenbouw: een Merrcedes-Benz Arocs 10x8 WSG met een GVW van 50 ton.
Af fabriek staan de voorassen van deze Arocsa 10x8 op 1,75m, zodat de voorassen gelimiteerd zijn op 9 ton. Deze voorassen zijn gewijzigd in 1,81m onderlinge afstand zodat de voorassen op 10 ton gekeurd kunnen worden. Standaard heeft de specificatie van Mercedes een 19 tons achterasstel met een asafstand van 1,31 m. De achterassen worden geplaatst op 1,81m met behoud van mechanische vering. Hierdoor wordt het draagvermogen 23 ton. Als derde modificatie bouwt Veldhuizen op 1,31 m voor het tandemstel een luchtgeveerde as met 7,5 ton draagvermogen.
Zo ontstaat er een auto van 50 ton met korte draaicirkel en een ideale aslast verdeling, zegt Veldhuizen, zodat de voorassen ook volledig benut kunnen worden. Cor van Schaik Transport gaat een Mercedes 5-asser vervangen waar de achterassen op 1,31m staan. Met deze vorige auto waren veel problemen met aslast overschrijding op de achterste twee assen. aldus Veldhuizen. Daarom wilde de firma Cor van Schaik snel een oplossing hebben.
Pas op 25 april is de auto besteld via Ruttchen en Cor van Schaik wilde de auto graag op de TKD hebben staan. AJK heeft snel een Hardox kipper geleverd die ook nog eens geïsoleerd moest zijn. De complete truck met opbouw reed 25 mei de kipper uit de werkplaats van AJK en staat prominent op de stand van Veldhuizen.