Dikke nieuwe Kamaz voor de mijnbouw

Nieuws
17-06-2020 | Door Tim de Jong

In Rusland schakelt Kamaz snel op naar moderne tijden, met dank aan de techniek die ze kunnen betrekken van Mercedes-Benz in de vorm van cabines. Nieuw is deze Kamaz K5 die door de Russen een beetje onhandig ‘65952’genoemd wordt. Deze 10x6 is de eerste van een nieuwe serie bouwvoertuigen.

Eerlijk is eerlijk: dit ziet er toch erg goed uit zo? Het is alleen een beetje jammer dat Kamaz zweert bij de Liebherr motoren en dus geen Mercedes-krachtbronnen gebruikt. In deze K5 ligt een 12 liter blok, gewoon met zes cilinders met 500 pk. Of de Russen met deze Kamaz aan Euro 6 voldoen, kunnen we niet achterhalen. Hetzelfde geldt voor de transmissie. Het toegestane GVW van deze Kamaz is 87 ton, waardoor een laadvermogen van zestig ton resteert. Keurige waarden, die we hier ook kennen van soortgelijke versies, maar dan van andere merken. De chassislengte bedraagt elf meter en we vermoeden dat de achterste as ook stuurt. We zijn benieuwd waarmee Kamaz nog meer gaat komen! De Russen willen in 2022 starten met de verkoop. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-03-2016
MAN-mandemakers1LR.jpg

MAN 'alleskunner' voor Mandemakers

Familiebedrijf Mandemakers Transport BV uit Drunen nam onlangs voor het eerst sinds vele jaren een nieuwe MAN in gebruik.…
Nieuws
09-10-2015
MAN-BartelsLR1.jpg

Bartels wil een starre MAN vijfasser

Het is niet altijd hosanna wanneer het om stuurassen gaat, leert Truckblog. Bartels uit Moerstraten, een veelzijdig…
Nieuws
26-05-2016
Arocs_10x8_met_AJK_LR.jpg

Mercedes Arocs 10x8 WSG van Veldhuizen

Op de TKD in Almere staat een nieuwe creatie van Veldhuizen Wagenbouw: een Merrcedes-Benz Arocs 10x8 WSG met een…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.