Dikke nieuwe Kamaz voor de mijnbouw

Nieuws
17-06-2020 | Door Tim de Jong

In Rusland schakelt Kamaz snel op naar moderne tijden, met dank aan de techniek die ze kunnen betrekken van Mercedes-Benz in de vorm van cabines. Nieuw is deze Kamaz K5 die door de Russen een beetje onhandig ‘65952’genoemd wordt. Deze 10x6 is de eerste van een nieuwe serie bouwvoertuigen.

Eerlijk is eerlijk: dit ziet er toch erg goed uit zo? Het is alleen een beetje jammer dat Kamaz zweert bij de Liebherr motoren en dus geen Mercedes-krachtbronnen gebruikt. In deze K5 ligt een 12 liter blok, gewoon met zes cilinders met 500 pk. Of de Russen met deze Kamaz aan Euro 6 voldoen, kunnen we niet achterhalen. Hetzelfde geldt voor de transmissie. Het toegestane GVW van deze Kamaz is 87 ton, waardoor een laadvermogen van zestig ton resteert. Keurige waarden, die we hier ook kennen van soortgelijke versies, maar dan van andere merken. De chassislengte bedraagt elf meter en we vermoeden dat de achterste as ook stuurt. We zijn benieuwd waarmee Kamaz nog meer gaat komen! De Russen willen in 2022 starten met de verkoop. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
Nieuws
03-07-2025
TRATON_FamilyPortrait_CMD_4K_3zu2 (960 x 640)

Traton voegt zijn merken meer samen

Eén afdeling gaat de R&D doen voor Scania, MAN, International en Volkswagen samen.
Nieuws
03-07-2025
Elektrische DAF AB Noppert

DAF XF electric voor AB Texel / Noppert Beton

AB Texel Special Transport zet een DAF XF electric 350 in voor klant Noppert Beton in het Friese Eastermar.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.