Dikke nieuwe Kamaz voor de mijnbouw

Nieuws
17-06-2020 | Door Tim de Jong

In Rusland schakelt Kamaz snel op naar moderne tijden, met dank aan de techniek die ze kunnen betrekken van Mercedes-Benz in de vorm van cabines. Nieuw is deze Kamaz K5 die door de Russen een beetje onhandig ‘65952’genoemd wordt. Deze 10x6 is de eerste van een nieuwe serie bouwvoertuigen.

Eerlijk is eerlijk: dit ziet er toch erg goed uit zo? Het is alleen een beetje jammer dat Kamaz zweert bij de Liebherr motoren en dus geen Mercedes-krachtbronnen gebruikt. In deze K5 ligt een 12 liter blok, gewoon met zes cilinders met 500 pk. Of de Russen met deze Kamaz aan Euro 6 voldoen, kunnen we niet achterhalen. Hetzelfde geldt voor de transmissie. Het toegestane GVW van deze Kamaz is 87 ton, waardoor een laadvermogen van zestig ton resteert. Keurige waarden, die we hier ook kennen van soortgelijke versies, maar dan van andere merken. De chassislengte bedraagt elf meter en we vermoeden dat de achterste as ook stuurt. We zijn benieuwd waarmee Kamaz nog meer gaat komen! De Russen willen in 2022 starten met de verkoop. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-05-2025
Iris Pelle-2-1400

Iris rijdt dubbelbemand met Joep

Iris Pelle rijdt dubbelbemand met haar hondje Joep. Dat doen ze met een Scania R450 Topline. Een truck die al ruim 1,2…
Nieuws
16-05-2025
Scania 770 S 14x4 MPG crane (1)

Scania 770S met 450 Ton/Meter kraan

Het wordt steeds gekker met truck- gemonteerde kranen, want een autolaadkraan kun je dit niet meer noemen. Het Deense…
Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.