Aan de verkiezing deden onder andere de Volvo FH Aero en de Iveco S-eWay mee. Vijf van de zeven kandidaten waren dit jaar volledig elektrisch. De jury, bestaande uit 24 vrachtwagenjournalisten, verkoos uiteindelijk de Mercedes-Benz eActros 600 als winnaar. Tijdens de European Testing Tour, en rit van meer dan 15.000 kilometer waar ook juryleden meereden, maakte deze elektrische vrachtwagen indruk.
Dankzij een innovatief LFP-accu heeft de Mercedes-Benz eActros 600 een indrukwekkend bereik van 500 kilometer. De aersodynamische ProCab maakt de eActros 600 zo’n 9% zuiniger. Tijdens de European Testing Tour werd een indrukwekkend gemiddeld verbruik genoteerd van 103 kWh per 100 kilometer. Omgerekend naar diesel is dit ongeveer 10 liter per 100 kilometer.
“Mercedes-Benz ontwierp de eActros 600 vanaf het begin als elektrische vrachtwagen”, aldus International Truck of the Year voorzitter Gianenrico Griffini. “Dankzij deze beslissing staat er nu een moderne BEV op de weg, die het in zich heeft een grote verscheidenheid aan lange-afstandsritten te voltooien.” Karin Rådström, CEO van Mercedes-Benz Trucks en binnenkort CEO van Daimler Truck, nam de award in ontvangst.
Tijdens hetzelfde evenement op de IAA mocht concurrent MAN ook een prijs in ontvangst nemen. Met de hTGX, met de verbrandingsmotor op waterstof, kreeg de Truck Innovation Award 2025. De jury waardeerde de ontwikkeling van een alternatieve oplossing, die een nieuw hoofdstuk opent in het verduurzamen van het transport.