In de race om een bruikbare en inzetbare elektrische truck op de markt te brengen, heeft Mercedes vandaag een nieuwe stap gezet. Mercedes kondigt de start van de serieproductie van de eActros aan en biedt tegelijkertijd een reeks omringende diensten aan om klanten naar CO2-vrij transport te helpen bewegen.
De nieuwe eActros is ruwweg drie keer duurder dan zijn huidige dieselbroertje. De productie start in oktober in Wörth. Men begint met verkopen in twaalf Europese landen waaronder Nederland. Vooralsnog wordt uitgegaan van drie-assige bakwagen met een GVW van 27 ton. Inmiddels staat er een twee-assige bakwagen met 19 ton GVW in de coulissen. Later dit jaar komt er een vol-elektrische e-Econic (eveneens drie-assig en 27 ton GVW), bedoeld voor de husvuilsector en volgend jaar komt er een vol-elektrisch trekkerchassis.
Aandrijflijn
Kenmerk van de aandrijflijn zijn twee in de achteras geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De beide motoren garanderen volgens Mercedes een stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt. Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten van circa 105 kWh. De maximale capaciteit van circa 420 kWh maakt een actieradius tot 400 km mogelijk. De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kW: de drie accupakketten hebben bij een conventionele DC-snellader met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80% te worden geladen.
" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Klik hier voor het hele verhaal!