Wij kennen Kamaz vooral van talloze overwinningen in de Dakar Rally. De in 1969 opgerichte vrachtwagenbouwer is echter meer dan dat. Met de productie van zo’n 50.000 vrachtwagens per jaar was het de grootste fabrikant in zijn soort in Rusland. Kamaz was altijd in grote mate aangewezen op onderdelen uit Westerse landen.
Mercedes-Benz had een aandeel van 15% in het bedrijf. Voor zijn meest moderne vrachtwagens gebruikte Kamaz cabines die gebaseerd waren op de Actros. Tenminste, tot Rusland Oekraïne binnenviel, nu ruim twee jaar geleden. In maart 2022 maakte Mercedes-Benz bekend alle activiteiten in Rusland te stoppen. Het bedrijf behield echter zijn aandeel in Kamaz.
Voor Mercedes-Benz was dit aandeel een hoofdpijndossier. Net voor de splitsing tussen de vrachtwagen- en personenwagendivisie van Mercedes-Benz in 2022 ging het aandeel naar Mercedes-Benz. Het idee was dat het snel overgedragen zou worden aan de vrachtwagendivisie Daimler AG, maar zo ver kwam het nooit. Op deze manier behield Mercedes-Benz het aandeel, maar schreef Daimler ruim 200 miljoen Euro af.
Nu is aan deze ellende een eind gekomen. Mercedes-Benz heeft het aandeel in Kamaz voor een onbekend bedrag van de hand gedaan. Hiermee is de Duitse firma het laatste Westerse bedrijf die zijn terugtrekking van de Russische markt afrond, aldus persbureau Reuters.