Een paar weken geleden presenteerde Mercedes-Benz Trucks het 'concept-prototype' van de eActros LongHaul op de IAA Transportation 2022 in Hannover. Deze batterij-elektrische truck is ontwikkeld voor lange-afstandstransport en is nu te zien in een bouwtoepassing op de Bauma in München.
Het voor de eActros LongHaul ontwikkelde systeem, dat als prototype op de Bauma is te zien, heeft een continuvermogen van 58 kW. Bij serieproductie moet de elektrische PTO aanzienlijk meer vermogen genereren. Het koppel bedraagt 300 Nm. Het systeem combineert de omvormer, de e-motor, de regeleenheid en de gebruikelijke hydrauliek van de kipper-oplegger in een op het voertuig afgestemd design dat achter de cabine past. Deze elektrische hulpaandrijving zet met behulp van de omvormer gelijkstroom van het HV-net om in wisselstroom. Het drijft een extra e-motor aan, die op zijn beurt de hydraulische pomp aandrijft om hydraulisch vermogen te leveren om de oplegger te laten werken. Het moge duidelijk zijn dat hiermee stiller en schoner gewerkt wordt.
Klik hier voor het hele verhaal!