Deze eActros kreeg een nieuw uiterlijk waarbij optimale stroomlijn het uitgangspunt is, en een actieradius van 500 km, die met tussentijds laden verdubbeld kan worden. Dit jaar wil het merk al orders schrijven, maar de serieproductie start pas eind volgend jaar. Er komen bakwagens, trekkers en op termijn ook bouwvoertuigen beschikbaar. Ook de dieselversies van de Actros krijgen dit nieuwe uiterlijk.
Kenmerk van de aandrijflijn is Lithium ijzer fosfaat accupakket van 600 kWh waarmee de eActros 500 km ver zou moeten komen. Wanneer de chauffeur tijdens zijn drie kwartier pauze zijn eActros kan opladen, dan kan hij zelfs duizend km afleggen. “Zo’n 60 procent van de lange afstandsritten van truckklanten in Europa is korter dan 500 km, dus de laadinfrastructuur bij het depot en bij de laad- en lospunten is hiervoor voldoende,” aldus Mercedes.. “Voor alle andere werkzaamheden is de continue ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur een essentiële voorwaarde om de eTruck volledig in te kunnen zetten op pan-Europees langeafstandstransport,” zegt Mercedes. Naast CCS-laden (Combined Charging System) met maximaal 400 kW, zal de eActros 600 later ook MCS-laden (Megawatt Charging System; megawatt laden) mogelijk maken. Klanten kunnen vanaf de verkoopstart een voorbereiding hiervoor bestellen. Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, kan deze achteraf in de eActros 600-modellen worden ingebouwd. De accu’s kunnen in ongeveer 30 minuten worden geladen van 20 tot 80 procent bij een geschikt laadstation met een vermogen van circa 1 megawatt.
Mercedes-Benz Trucks heeft speciaal voor het zware langeafstandstransport een nieuwe 800V eAs met twee elektromotoren en viertraps transmissie ontwikkeld. De elektromotoren genereren een continuvermogen van 400 kW en een piekvermogen van 600 kW.
Klik hier voor het hele verhaal!