Mercedes onthult tweede generatie Mirrorcam

Nieuws
05-05-2022 | Door Tim de Jong

Mercedes komt met een nieuwe generatie van het Mirrorcam-systeem, dat de spiegels vervangt door camera’s.

Ook al zijn we bij BIGtruck best te spreken over Mirrorcam, de systemen die andere fabrikanten intussen leveren, laten zien dat Mercedes ook een beetje last had van de wet van de remmende voorsprong. Dus je brengt iets als eerste, maar degenen die later komen, krijgen de kans om het systeem te verbeteren. Dat laat Mercedes natuurlijk niet op zich zitten.

Kortere arm

De arm waaraan de camera is bevestigd is een stuk korter geworden, het scheelt volgens Mercedes tien centimeter. Verder is er een gootje aangebracht dat regenwater sneller afvoert dan nu het geval is. Ook wij zagen dat soms een regendruppel op de lens bleef zitten, die dan later weer verdampte dankzij de verwarming van de lens. Chauffeurs die met dit systeem rijden, krijgen nog wel de lijntjes in het monitorbeeld te zien om op te oriënteren, de camera’s schakelen bij achteruitrijden nog naar een breder beeld en de camera’s draaien mee bij achteruit rijden. Ook kan de rustende chauffeur de camera’s inschakelen wanneer het mogelijk niet pluis is rond zijn truck.  

Achteruit rijden

Door de camera dichter tegen de cabine te plaatsen en het beeld nog meer te verbreden, kunnen chauffeurs makkelijker achteruit rijden, zegt Mercedes. Verder geeft het merk toe, dat door met kortere armen te werken, schades nu vrijwel uitgesloten zijn. Mercedes zegt ook de helderheid en het contrast van de monitoren en de camera te hebben verbeterd. Ook in omstandigheden van avond en nacht ervaart de chauffeur hiervan voordelen, aldus Mercedes.

Mirrorcam en afslaan

Het Mirrorcam-systeem helpt de chauffeur door samen te weken met de dode hoek detectie. Dit is met name van belang in druk stadsverkeer met tal van weggebruikers zoals fietsers en voetgangers nabij de truck. Het beste is dan wel om even Active Side Guard Assist aan te schaffen. Dan waarschuwt het systeem, zie je in de monitoren wat er mis is en kan de Mercedes bij snelheden tot 20 km/h een remmanoeuvre uitvoeren. Merkwaardig is wel dat Mercedes nog steeds kiest voor conventionele dode frontzicht en trottoirspiegels. Andere merken bieden daarvoor inmiddels ook camera opties aan.

Het nieuwe systeem is sinds april leverbaar op de Actros, Arocs, en de eActros.