Het voordeel van wat langer meelopen in de branche is dat er sprake is van een groot netwerk, met nog meer mensen die al wat langer meelopen. Zo kreeg de redactie van BIGtruck aantekeningen en scans toegespeeld uit de Mercedes-hoek over een platooningproject uit..1997!
Hieruit blijkt dat Mercedes in het jaar waarin steeds meer mensen gingen e-mailen, al een 'indrukwekkende demo' had georganiseerd om de vakpers vertrouwd te maken met wat men toen noemde de' elektronische dissel'. Er was toen zelfs ook al een EU-subsidie.
We citeren bronnen uit 1997: ''Het elektronisch gekoppelde voertuig richt zich met behulp van computergestuurde beeldregistratie op het voorrijdende voertuig.'' Begrijp even goed dat in 1997 niemand nog van een adaptieve cruise control had gehoord. We citeren verder: ''De computer berekent richting, afstand en snelheid en stemt daarop het volgende voertuig af. Ook bij het volledig automatisch accelereren en afremmen wordt van deze signalen gebruik gemaakt. Een pilotproject moet dit jaar laten zien hoe de men met deze techniek omgaat.'' Goed, dat duurde dus nog twintig jaar!
''Tegelijkertijd maken wetenschappers samen met TÜV Rheinland een veiligheidsconcept en werken ze de juridische status uit voor marktintroductie van deze elektronische dissel.''
En de techniek schreed voort: De Actros was toen net een jaar oud. Lees in BIGtruck over de 20-jarige historie van deze truck. Opvallend: na 2011 veranderde alles voor deze Mercedes, die aanvankelijk niet de beste start kende in de truckwereld. ">Klik hier voor dat verhaal!