Uit de reacties die we vaak krijgen van tegenstanders van elektrisch rijden blijkt dat de meeste lezers niet begrijpen dat de meest gebruikte toepassing van waterstof is om er stroom van te maken. Door een brandstofcel wordt waterstof omgezet in stroom, en daarmee rij je dus elektrisch op waterstof. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met waterstof als brandstof voor een verbrandingsmotor, maar die hebben wij nog niet zien lopen tot nu toe. De meeste merken zetten voor de lange afstand dan ook in op waterstof- elektrisch, maar ook daarin is nu weer een nieuwe ontwikkeling.
Vloeibare waterstof
Zoals je misschien weet ontstaat waterstof door elektrolyse. Daarmee zet je stroom om in waterstofgas, wat vervolgens als energiedrager fungeert. Het grote voordeel is dat je daarmee veel energie mee kunt nemen, zonder dat je een chassis vol met zware accu's hoeft mee te torsen. Met waterstof kun je veel verder rijden dan puur op stroom, en je hoeft onderweg ook niet urenlang te stekkeren om de accu's weer op te laden. De grap van vloeibare waterstof is dat je daarmee nog veel meer energie in een tank kunt stoppen. Daarmee kun je dus nog verder rijden zonder te tanken, zoals Mercedes nu bewijst met een rit van 1047 kilometer door Duitsland. BIGtruck was aanwezig bij de aankomst van de truck in Berlijn en vroeg de ingenieurs het hemd van het lijf. De Mercedes waterstoftruck heeft namelijk nog meer interessante techniek aan boord. Je leest het hele verhaal hier!