Opvallen doet hij, en dat was precies de bedoeling. De nieuwe Mercedes X-klasse moet van de pick-up rijder een 'premium' pick-up rijder maken. Is dat gelukt?
Mercedes, of beter gezegd Daimler, werkt intensief samen met de Renault-Nissan groep. Voor de kleinere Mercedessen is dat handig, techniek kan gedeeld worden. Als basis voor de nieuwe pick-up van Mercedes dient de Nissan Navarra. Op de BedrijfsautoRAI van 2015 stond een Renault pick-up op dezelfde basis, Alaskan geheten. Die komt echter niet naar Nederland. De Mercedes wel, en dat kan ook makkelijk: waar de Nissan als betrouwbaar en welhaast bescheiden werkpaard geldt, wil de X-klasse bestuurder zich laten gelden. Gehuld in een moderne Mercedes-jas en uitgerust met een Mercedes-interieur met tal van comfort-snufjes, is er al na één rit de conclusie: een Mercedes!
Automaat
Duidelijk onderscheidend in pick-up land is de fijne zeventraps automaat, die Mercedes ook in de V-klasse monteert. De motor blijft altijd rustig, maar trekt lekker door. Toch kunnen we de X-klasse met zijn leeggewicht van twee ton niet echt snel noemen. Wie dat wil, moet nog even wachten op de 258 pk sterke V6. Maar in het dagelijkse verkeer kan de X-klasse prima meekomen. De scheidingswand in het interieur laat voldoende ruimte om de stoel te verstellen, ook voor langere personen. Het Mercedes dashboard, je zou haast zeggen commandocentrum, werkt erg makkelijk, navigatie en andere zaken zijn eenvoudig in te stellen en zelfs in te spreken. Allemaal comfort uit duurdere personenwagens, waar je als pick-up rijder heel snel aan kunt wennen!
Laden
De X-klasse komt in verschillende comfortvarianten. Die van ons had geen waarschuwingssysteem in voor- en achterbumper, maar wel een camera nabij de handgreep van de achterklep. Die verschafte een kraakhelder beeld wat nauwkeurig achteruit rijden mogelijk maakte. Dat was nodig, omdat er nog een kuubje haardhout geladen moest worden. De laadbak is afgewerkt met een hardplastic binnenbak, het hout kon dus geen schade aanrichten. Met een halve ton hout aan boord gingen we de weg weer op, en de X-klasse lag nu natuurlijk lekker rustig op de weg. Bij een latere rit reden we het rulle zand in, stopten en schakelden de vierwielaandrijving in. Meteen was de X-klasse in zijn element. Al te woest maakten we het niet, vanwege de bandenkeuze: zomerbanden voor weggebruik.
Zuinig
De X-klasse was onze gast tijdens de koudste week van het jaar, met permanent vorst en een onverwachte laag sneeuw. Toch draaide de motor netjes 1 op 11, wat natuurlijk ook voor een deel op conto van die fijne automaat komt. Het tanken gebeurt via een normale dop die niet afsluitbaar is en helaas moet AdBlue aan de andere kant van de X-klasse getankt worden. Verder bleek de reserve-aanduiding van de brandstof nerveus. Wanneer er nog dik 15 liter in zit, beginnen er al lampjes te knipperen die aanzetten tot tanken.
Wat rest is een behaaglijke pick-up die veel bekijks trekt en die de uitstraling heeft die Mercedes zich wenst in dit segment. De prijs zonder BPM en BTW bedraagt een stevige 50.000 euro. Met achterbank en BTW komt de X250D 4-matic net niet aan de ton. Veel geld, dus goed nadenken waar deze stijlvolle bedrijfswagen voor gebruikt gaat worden. Voor minder kun je het zustermerk kiezen.
Tim de Jong