Onlangs werd in Duitsland een exceptioneel transport uitgevoerd dat maanden van voorbereiding vergde en dat dwars door de binnenstad van München voerde. Kübler Spedition was de hoofdaannemer van dit transport, dat alle registers open moest trekken om een en ander gedaan te krijgen. Dat de binnenstad van München erg rustig was vanwege de pandemie, kwam best goed uit.
Al medio 2018 kreeg Kübler het verzoek om een haalbaarheidsstudie te maken over het transport van twee gasturbines van 215 ton per stuk en nog eens twee generatoren die 177 ton stuk wogen. Extra moeilijk gegeven: de turbine is meer dan vijf meter hoog èn breed. De machines moesten aan de zuidkant van München bij een energiecentrale gelost worden. Dat hield lang niet iedereen voor mogelijk, verzekert Kübler ons. Een deel van de route voerde dwars door de Münchense binnenstad.
Maanden voorbereiding
Kübler had zo’n klus wel eens eerder bij de hand gehad. Dat was in 2003, maar intussen zijn de omstandigheden voor eenzelfde transport zodanig verslechterd, denk dan vooral aan verouderde bruggen, dat een compleet nieuwe opzet uitgewerkt moest worden. Tal van contacten met betreffende overheden en maandenlange planning leidden uiteindelijk tot een mogelijke route. Medio 2019 begon het exceptionele transport dat Kübler voor ogen had, vorm te krijgen.
Houdt het?
Vervolgens werd bekeken of zeker vijftig bruggen, ondergrondse parkeergarages, metrostations en onderaardse winkelpassages het zouden houden wanneer er zo’n transport ‘over’ zou komen. Nadat bleek dat dit in elk geval in theorie ging lukken werden de bouwplannen doorgenomen. Er moesten heel wat rijplaten aan te pas komen, betonnen muren van particulieren moesten even gekort worden om een bocht te kunnen halen. Op die manier werd voor 4.000 vierkante meter aan rijplaten gebruikt, 3262 ton grind gebruikt, en werden 750 tijdelijke stop- en verbodsborden opgesteld. Ook moesten nog 21 verkeerslichten en 27 lantaarnpalen worden verplaatst. De voorbereiders waren twee weken bezig met het in overleg met de plantsoenendienst snoeien van bomen en struiken, zodat het transport er langs kon.
Zwaar geschut
Kübler bracht twee plateauaanhangers in stelling van in totaal 48 aslijnen, geleverd door Scheuerle. Daardoor kon het transport in elk geval door de dorpjes en over de landweggetjes alvorens München bereikt zou gaan worden. Om München te bereiken, werd er vier nachten gereden. Er werden vijf trekkers ingezet en tijdens de rit werden steeds tijdelijk stroomleidingen uitgeschakeld, alsmede telefoonleidingen en moesten twee autosnelwegen tijdelijk dicht om het transport te kunnen laten oversteken. Op de landweggetjes moesten hoogteverschillen tot 12% overwonnen worden. Ook van de begeleiders werd hier het uiterste gevraagd, verzekert Kübler.
In de stad
Meteen aan de rand van München kreeg Kübler te maken met bruggen die maar een paar centimeter hoger waren dan de lading. Ook moesten bovenleidingen van trams nog verwijderd worden. Dus werd de turbine in een speciaal draagframe overgeladen met 34 aslijnen eronder om wat lager uit te komen. Daardoor werd de hele combinatie 90 meter lang en 6,40 meter breed. Dus moesten in München tal van verkeerlichten en lantaarnpalen tijdelijk plaats maken. Dit voorkwam niet dat er midden in München bij de Odeonsplatz nog extra aslijnen aan het trasport toegevoegd moesten worden om monumenten in de binnenstad heel te houden. Zo arriveerde na tien dagen het transport bij de energiecentrale. Zonder schade en zonder achterafgeklaag van partijen die zich benadeeld voelden. Mission accomplished!