De LZV wint terrein in Europa. Na Scandinavië en Nederland is nu ook Duitsland goed bezig. Onder strenge voorwaarden rijden de eerste Nederlandse bedrijven inmiddels in- en door Duitsland en dat is een prachtige ontwikkeling.
Duitsland komt stapje voor stapje dichterbij een werkbare oplossing voor het rijden met een LZV. Zo is inmiddels vrijwel het gehele Autobahn netwerk vrijgegeven voor de langere combinaties, en de eerste Nederlandse bedrijven rijden inmiddels in Duitsland. De conceptwijziging van de Duitse LZV verordening biedt die ruimte en nu ook Nordrhein Westfalen om is, lijkt het hek van de dam. Achter de schermen wordt er intussen nog hard gewerkt aan oplossingen om ook de laatste hobbels weg te nemen.
Officieel is grensoverschrijdend verkeer met LZV toegestaan, maar buurlanden moeten onderling samen afstemmen of je ook daadwerkelijk de grens over mag met een LZV. Volgens TLN zijn er nog wel wat meer rimpels glad te strijken voordat we probleemloos Duitsland binnen mogen rijden. Om te beginnen mag je in Duitsland rijden met een motorwagen met een oplegger op een dolly, een wipkar achter een oplegger, of met een B-Double rijden. Er gelden echter wel een aantal specifieke technische eisen, maar nieuw materieel wat in ons land een LZV goedkeuring heeft, voldoet daar meestal al aan. Eén specifiek dingetje is dat er rondom schijfremmen gemonteerd moeten zijn voor Duitsland. Verder moet de minimale draaicirkel van 12,50 meter gehaald worden.
Gestuurde dolly
Een voor Duitsland goedgekeurde LZV moet een apart certificaat hebben voor Duitsland. In ons land wordt ieder los deel apart gekeurd, maar in Duitsland doen ze dat alleen met het hele setje. Het Nederlandse voertuigdocument overnemen zou te eenvoudig zijn, en bovendien moest het gecompliceerder kunnen. Of je daarna nog mag omkoppelen is de vraag. De keuringen voor Duitsland worden gedaan door de TÜV of de Dekra. Beide instanties geven deze documenten af volgens TLN. Vervolgens wordt het even lastiger, want de Duitse eisen van de minimale draaicirkel zijn strenger dan de onze. De maximale draaicirkel van 12,50 meter is met een standaard bakwagen met een starre dolly vrijwel niet te halen, waardoor er meestal een sturende dolly nodig is. Krone levert die dolly’s, maar die krijg je in ons land weer niet goedgekeurd als LZV dolly. Bij ons mag een LZV namelijk maar twee draaipunten hebben en zo’n dolly heeft een extra draaipunt door de bewegende trekstang voor de besturing.
Duits kenteken
Zo’n sturende dolly moet je dus op Duits kenteken zetten, en dat kan alleen als je een Duitse vestiging hebt. Vervolgens mag je dan in Nederland alleen met die dolly rijden als de stuurinrichting vergrendeld wordt. Leve de Europese gedachte zeg maar. Eigenlijk idioot, zeker als je nagaat dat we binnen een paar jaar willen ‘platoonen’ en zelfs autonoom rijden. Onze politici hebben de mond vol van die moderne technieken, maar blijken niet in staat om onderling zoiets eenvoudigs als een sturende dolly af te stemmen. Dat bewijst het verbieden van een stuurinrichting door de Nederlandse wetgever wel..
Naloopas
Koeltrans uit Angeren heeft het probleem van de Duitse draaicirkel opgelost door een motorwagen met een gedwongen gestuurde naloopas toe te passen. In combinatie met een dolly met een draaikrans onder de schotel haalt Koeltrans hiermee ook de Duitse draaicirkel, met een compleet Nederlands gekentekende combinatie. Het kan dus wél, ook zonder gestuurde dolly.
LZV certificaat
Maar dan zijn we er nog steeds niet, want hoewel we in ons land een prachtig LZV certificaat hebben opgetuigd, geldt dat uiteraard weer niet in Duitsland. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken hebben ze daar nu een certificaat bedacht wat je krijgt in combinatie met één bepaalde LZV combinatie. Dat betekent in de praktijk dat je als chauffeur uitsluitend met dat ene setje kentekens door Duitsland mag rijden. Daarmee wordt de bruikbaarheid weer enorm beperkt. TLN blijft druk onderhandelen met de Duitsers en hopelijk komt daar nog een verruiming. Verder blijft het voorlopig sappelen met het gewicht, want tenzij je onderweg bent in aansluiting op intermodaal vervoer mag je slechts 40 ton totaal wegen. Ben je aantoonbaar onderweg naar een railterminal of een haven dan mag dat 44 ton zijn. Koeltrans uit Angeren rijdt met bloemen en zegt de 40 ton daarmee niet te halen.
Flensburger punkte
Inmiddels rijden de eerste vervoerders al met LZV door Duitsland. Anderen hebben inmiddels materieel besteld om ook als LZV door Duitsland te gaan rijden. Let als chauffeur op zo’n combinatie wel heel goed op je gewichten. Over die maximale 40 ton zit je namelijk al heel snel heen. Tel de leeggewichten van je setje maar op en je zult zien dat je legaal niet heel veel mee kunt nemen. Bloemen of andere volumineuze lading gaat wel maar groenten en fruit is vaak al te zwaar. Technisch is dat natuurlijk geen enkel probleem, dat weten we allemaal maar de Duitsers zijn er nogal strikt in. Als ze je pakken dan gaat je baas natuurlijk nat, maar jou als chauffeur kost het al gauw drie Flensburger Punkte, en met acht ben je uitgereden in Duitsland. Een gewaarschuwd mens..
Iep van der Meer