Op zes april volgens jaar wordt het even spannend op de weg. Vanuit zes verschillende Europese plaatsen komen setjes van twee trucks met losse handen naar de Maasvlakte!
Volgend jaar is Nederland namelijk voorzitter van de Europese Commissie en dat grijpt onze verkeersminister Melanie Schulz van Haegen aan om Platooning op de Europese kaart te zetten. Tijdens de EU Truck Platooning Challenge zullen op zes april 2016 zes verschillende ‘peletons’ van ieder twee trucks naar de Maasvlakte rijden. Zes truckmerken nemen deel en die zullen allemaal met losse handen vanuit hun thuisbasis naar Nederland rijden. Zes ja, want afgezien van Renault Trucks lijkt iedereen mee te doen.
De trucks van Scania starten in Södertalje, die van Volvo in Helsinki en de MAN trucks starten in Augsburg. Iveco begint in Ulm en Mercedes in Stuttgart. Das dus een makkie voor DAF, maar om het een wat internationaler karakter te geven begint dat merk bij de fabriek in het Belgische Westerlo.
De challenge heeft als doel om presentatie te maken voor de Europese Transportraad die op 14 april in Amsterdam bijeen komt. Zoals bekend is onze minister een warm voorstander van deze nieuwe innovatieve techniek. Platooning zorgt voor een lager verbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verhoogde veiligheid. Verder kan platooning een bijdrage leveren aan een efficiënter gebruik van het beschikbare asfalt. Doordat de elektronisch gekoppelde trucks dichter op elkaar rijden heeft het wegennet namelijk een hogere capaciteit, en dat zorgt voor een betere doorstroming.