Na de succesvolle introductie van de LZV, inmiddels ruim 15 jaar geleden, wordt er nu gewerkt aan de Super EcoCombi. Dat is een combinatie van een trekker met twee 13,60 meter lange trailers, gekoppeld door een dolly. Dit jaar nog gaan de eerste proeven op de openbare weg beginnen in Nederland.
De Nederlandse proef met de Super EcoCombi van 32 meter met totaalgewichten tot 72 ton staat niet op zich zelf. Ook landen als Zweden, Finland en Spanje laten dergelijke combinaties inmiddels toe. Alleen de machtige transitlanden Duitsland en Frankrijk liggen dwars, en dat is jammer. De Super EcoCombi is namelijk hét middel tegen verstopte snelwegen, uitstoot en zelfs tegen het chauffeurstekort!
Natuurlijk moeten we wel wat anders omgaan met deze lange combinaties. Zo moeten we er naar streven dat de dubbele opleggers niet negen uren lang onderweg op een parking staan. Slimme systemen waarbij gekoppeld wordt onderweg zouden er voor kunnen zorgen dat de combinaties niet stil staan, en dus ook geen parkeerplekken nodig hebben voor de nacht. Wat overblijft is dan alleen een plek voor drie kwartier rust onderweg.
Dat zorgt er niet alleen voor dat het parkeerprobleem niet nog groter wordt, het maakt ook het risico op ladingdiefstal belangrijk kleiner, én het zorgt er voor dat de goederen sneller op de plaats van bestemming zijn!
Voor het rijden met zo'n extra lang span zou het LZV certificaat gelden zoals we dat al kennen, en het is vanzelfsprekend dat je net als met een LZV bepaalde routes krijgt waar je mag rijden. In Nederland zijn inmiddels een aantal bedrijven bezig met het investeren in SEC combinaties en eind dit jaar zullen de eerste proeven op de openbare weg van start gaan! ">Voor het hele verhaal over de Super EcoCombi en de uitvoerige rapportage die gepubliceerd is klik je hier!