Eerder deze week bleek dat uitgifte-instantie KIWA te laat is met het verstrekken van nieuwe werkplaatskaarten aan bedrijven die tachografen ijken. Duizenden verkochte en klaargemaakte nieuwe trucks dreigen hierdoor toch niet de weg op te mogen. Inmiddels zijn Kamervragen gesteld.
Remco Dijkstra (VVD) en Chris Stoffer (SGP) hebben de Minister vragen gesteld over de vertraging bij de uitgifte van werkplaatskaarten voor het ijken van de slimme tachograaf. Dit naar aanleiding van de oproep van TLN, evofenedex, RAI Vereniging, BOVAG en KNV.
Als gevolg van deze vertraging ontstaan bij transportondernemingen, handels- en productiebedrijven, autofabrikanten en garage- en onderhoudsbedrijven problemen en lijden zij financiële schade. Door de vertraging is het namelijk onmogelijk om alle nieuwe vrachtauto’s te voorzien van een werkende smart tachograaf voor 15 juni 2019, de datum waarop dit vanuit Europa verplicht is. Hierdoor kunnen deze vrachtauto’s niet worden ingezet en moeten ze stil blijven staan.
Schadeprocedure
Minister Van Nieuwenhuizen heeft inmiddels zelf ook een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin zij aangeeft de zorgen van de sector over de ontstane vertragingen te delen. In deze brief stelt zij dat leverancier Kiwa hiervoor aansprakelijk is en dat zij Kiwa heeft gevraagd een schadeprocedure in te richten. Oplossingen voor het probleem draagt zij nog niet aan. Betrokken instanties vernemen graag zo snel mogelijk hoe Kiwa dit gaat organiseren.