De opbrengsten van de vrachtwagenheffing die Nederland rond 2023 wil invoeren, worden teruggesluisd naar de sector in de vorm van een verlaging van de motorrijtuigenbelasting en gelden voor innovatie en duurzaamheid. Dat benadrukte minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat dinsdagavond in overleg met de Kamer. Dat meldt TLN.
Op aandringen van Kamerlid Matthijs Sienot (D66) besprak de Kamer dinsdagavond de voortgang van de vrachtwagenheffing. Matthijs Sienot (D66) wil dat de vrachtwagenheffing zo snel mogelijk wordt ingevoerd. TLN is ook vóór snelle invoering van de heffing, omdat de opbrengsten van de heffing gaan naar verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor vrachtauto’s en innovatie en de verduurzaming van de transportsector. Dit is ook afgesproken in het regeerakkoord. Daarnaast vindt TLN dat haar leden een gelijk speelveld in Europa verdienen. Inmiddels krijgen Nederlandse transporteurs in heel veel landen (een vorm van) kilometerheffing opgelegd, terwijl buitenlandse vervoerders nog altijd ‘gratis’ door Nederland rijden. Met deze vrachtwagenheffing komt er eindelijk een gelijk speelveld. Ook met het oog op een eerlijker speelveld wil TLN dat de minister haast maakt met de invoering van de vrachtwagenheffing.
Dode hoek
Tijdens het debat maakte Maurits Von Martels (CDA) zich zorgen over dode hoek-ongevallen. TLN speelt hier samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) het lesprogramma 'Veilig op Weg' op in. Dit programma is speciaal bedoeld voor leerlingen van groep 7 en groep 8 van de basisschool om hen veilig te leren omgaan met grote voertuigen in het verkeer. De dode hoek is een van de belangrijke kenmerken van een vrachtwagen waarmee kinderen bekend worden gemaakt. De minister zei dat heel veel transportbedrijven daar goed werk mee doen en zorgen voor een betere bewustwording onder kinderen.