Het ministerie van I&W roept rijscholen die Code 95 nascholing geven op om zich voor te bereiden op het nascholen van oudere beroepschauffeurs die alsnog de nascholing moeten gaan volgen. Dat meldt RijschoolPro.
Betrokken branche organisaties waaronder Bovag zijn op gesprek geweest bij het Ministerie, dat van plan is de Europese wet gewoon uit te voeren. De vraag is nu wat de invloed op het werk van rijscholen gaat zijn, omdat insiders verwachten dat een deel van de oudere chauffeurs met pensioen zal gaan. Zo'n 11.000 oudere chauffeurs zouden volgens Brussel onterecht zijn vrijgesteld van de Code 95 nascholingsverplichting. Dit komt op een moment dat er sprake is van een chauffeurstekort.
Branche organisaties en ministerie zijn overeen gekomen dat alle betrokkenen, dus rijscholen en gedupeerde chauffeurs, een brief met alle info zullen ontvangen van het Ministerie.
Reactie Chauffeurstoekomst
Stichting Chauffeurtoekomst, waarvan het bestuur bestaat uit oudere chauffeurs, zegt in een reactie dat er nog veel mensen zonder werk thuis zitten in de leeftijdscategorie tussen 50 en 60 jaar. "Zij zouden nog tien tot vijftien jaar inzetbaar kunnen zijn. Daarnaast", bericht Chauffeurstoekomst, "vernemen we dat jongeren die al twee jaar aan de slag zijn als chauffeur, nog steeds geen vast contract aangeboden krijgen."Hieruit trekt de stichting de conclusie dat de omzetten wel mooi zijn, maar dat de rendementen te wensen overlaten. Om die reden, vreest de stichting, moet er aan alle kanten op (personeels)kosten bezuinigd worden, ook nu nog, middenin een hoogconjunctuur met een groot tekort aan chauffeurs.