Nieuws
15-09-2024 | Door Iep van der Meer

Martin en Mitchel van den Brink gaan de komende Dakar Rally rijden met Iveco's van MM. Dat staat niet voor Martin en Mitchel, maar voor het team van Martin Macik: MM Technology. Daarmee brekend vader en zoon dus met Team De Rooy waarvoor ze vorig jaar nog uitkwamen. 

Martin en Mitchel van den Brink presenteerden hun plannen voor de Dakar Rally 2025 vanmiddag tijdens de traditionele sponsordag. Op het terrein aan Molenweg in Harskamp waren ongeveer tweehonderd relaties, sponsors en genodigden aanwezig. 

Martin en Mitchel vertelden met trots over het nieuwe plan. ,,We hebben de beschikking over twee trucks die zijn gebouwd door MM Technology. De Iveco Powerstar is voor ons een bekende truck. Maar ze zijn verder op geen enkele manier met elkaar te vergelijken. Het concept van MM Technology is totaal anders dan het concept van De Rooy. We zijn enorm blij dat een deel van onze partners, relaties en sponsors deze stap mogelijk hebben gemaakt.’’

'Winnende truck'

Volgens de 22-jarige Mitchel was de stap naar de Tsjechische fabrikant noodzakelijk om een nieuwe stap te kunnen maken. ,,MM heeft vorig jaar bewezen over een winnende truck te beschikken. Martin Macik won de rally en was, vooral door zijn veel betere truck, duidelijk een maatje te groot voor ons. Het is duidelijk dat we ons concept moesten aanpassen om mee te kunnen doen in de strijd om de overwinning.’’

Voor Martin en Mitchel was het van belang om de stijgende lijn van de afgelopen jaren een vervolg te geven. ,,We zijn ooit begonnen met de Ginaf. Na een aantal leerzame en ook succesvolle jaren bij MKR kregen we via Team De Rooy de kans om ons te laten zien. Daar zijn we nog altijd dankbaar voor. Daarna zijn we met ons eigen team verder gegaan en dat doen we ook komend seizoen.’’

Volgens Mitchel biedt de Iveco Powerstar van MM voldoende perspectief om de kloof met Macik te dichten. ,,We zaten met de vorige truck echt aan het plafond van de mogelijkheden. De nieuwe truck is 1000 kilo lichter, maar ook erg betrouwbaar. Die combinatie is van groot belang in de Dakar Rally.’’

‘Dakar Rally is zwaarder geworden’

Martin van den Brink (54) is vooral blij dat hij weer over een truck met automatische versnellingsbak kan beschikken. ,,Door omstandigheden reden wij vorig jaar in de truck met een handgeschakelde versnellingsbak. We hebben gezien dat dat niet meer werkt in de Dakar Rally. De organisatie heeft rally zwaarder gemaakt en daar moet ons materiaal op aansluiten. Voor mij is deze nieuwe truck dus sowieso een verbetering ten opzichte van de rally van 2024.’’

Martin en Mitchel rijden in exact twee dezelfde trucks. ,,We hebben ook dezelfde kleurstelling in de kleuren van onze hoofdsponsor Eurol,’’ zegt Martin. Volgens Mitchel heeft het team nu een ‘hele belangrijke’ stap gezet. ,,We zijn echt enorm trots en blij dat onze partners dit mogelijk hebben gemaakt. Maar we zijn er nog lang niet. De komende maanden moeten we er alles aan doen om het budget bij elkaar te krijgen om ook daadwerkelijk mee te strijden voor de overwinning in de rally van 2025.’’
De nieuwe trucks worden in eigen beheer geprepareerd. ,,We zijn blij dat de enthousiaste en professionele mensen in ons eigen team dat allemaal voor elkaar kunnen krijgen. We zijn en blijven een amateurteam tussen de fabrieksteams. Daar mogen we best trots op zijn.’’

Lat iets hoger leggen

Vader en zoon Van den Brink gaan de nieuwe Iveco’s begin oktober in Marokko aan de tand voelen. ,,Dan maken we ook bekend in welke samenstelling we de Dakar Rally van 2025 gaan rijden. We hebben echter heel veel vertrouwen in de komende editie van deze zware rally,’’ aldus Mitchel van den Brink, die de afgelopen editie als derde eindigde. ,,Nu we over topmateriaal beschikken, mogen we de lat ook best iets hoger leggen. Meedoen om de overwinning is mijn doel.’’

Voor Mitchel wordt het zijn vijfde Dakar Rally als rijder. De jonge Harskamper werd 19e in 2021. Een jaar later werd hij tiende en in 2023 imponeerde Mitchel met een vierde plaats. Die klassering werd dit jaar dus verbeterd en daarmee kwam de talentvolle rallyrijder op het podium.
Vader Martin stond in 2023 op dezelfde podiumplaats. Afgelopen jaar fungeerde Martin als snelle assistent voor Mitchel en eindigde als 20e. In 2021 (8e) en 2022 (6e) had de ervaren truckrijder al bewezen nog altijd mee te kunnen strijden om de beste posities in de Dakar Rally. Van den Brink senior begint in januari 2025 aan zijn zeventiende achtereenvolgende Dakar Rally. ,,We gaan er alles aan doen om Eurol Rallysport nog beter op de kaart te zetten.’’

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-11-2024
Kuipers_Jongbloed_Hybrid_Dakar_2025 (002)-1400

Kuipers Jongbloed Hybrid team niet in Dakar Rally

Het Kuipers Jongbloed Hybrid Dakar Team, voorheen het Riwald Rally Team doet dit jaar niet mee aan de…
Nieuws
05-01-2021
Riwald_team_LR.jpg

Pascal de Baar houdt eer van Riwald hoog

Het voortijdige uitvallen van Gert Huzink, al op de tweede dag van deze Dakar-rally, is voor Pascal de Baar aanleiding…
Nieuws
10-12-2018
DAF_XF_Expendable_Becx_Competition.jpg

DAF XF als servicetruck naar 'Dakar'

Michiel Becx debuteert in de komende 2019-editie met een speciaal voor deze monstertocht geprepareerde rallyauto,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.