De veelbesproken afsluiting van de Merwedebrug in de A27 kost niet alleen het wegtransport handen vol geld. Ook chauffeurscafé Napoleon aan afslag 21- Hank/Dussen is de dupe van de afsluiting.
Wegrestaurant Napoleon aan de afslag Hank-Dussen aan de A27 is zwaar gedupeerd door de afsluiting van de Merwedebrug. Het in 1933 al opgerichte wegrestaurant heeft normaal gesproken iedere avond rond de 125 trucks op de parking staan maar dat zijn er de laatste weken zeker honderd minder. Van de ene dag op de andere werd de Merwedebrug afgesloten voor vrachtverkeer en dat kost het restaurant ruim zestig procent van de omzet volgens eigenaar Ad Valk. ,,Het kwam als een donderslag, die afsluiting. We kregen ineens een telefoontje dat de brug dicht was en dat was het dan. Normaal gesproken staan we iedere avond ramvol en om al die chauffeurs te voeden werken we hier met 22 man inclusief de parttimers. Van de ene dag op de andere had ik echter personeel te veel! Twee nieuwe krachten waren al aan het inwerken maar die contracten gaan nu even niet door. Voor de rest van de mensen heb ik tijdelijke ww aangevraagd voor één dag in de week.’’
De werkzaamheden aan de brug zouden begin december afgerond moeten zijn maar veel vertrouwen heeft Valk daar niet in: ,,Ze hebben nu al een week achterstand opgelopen doordat er een paar mensen onwel werden. Dat zou zomaar een week vertraging kunnen betekenen in de hele voortgang. Voor mij zou een heropening in de eerste week van december een prachtig cadeau zijn maar helaas geloof ik niet meer in Sinterklaas.’’ Intussen zijn gedupeerde vervoerders bezig met een claim maar ook Valk heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen. ,,Het kost me heel veel omzet en het is volgens mij gewoon verwijtbaar door achterstallig onderhoud. Dit hadden ze van te voren aan moeten zien komen volgens mij.’’
Overigens is Valk ook als de brug straks weer open is in onderhandeling met Rijkswaterstaat. Zijn unieke grote parking voorziet in een behoefte aan de drukke A27 en het grote voordeel is dat chauffeurs er niet voor om hoeven te rijden. Vanuit beide richtingen is er een op- en een afrit en juist dat is voor de toekomst onzeker. ,,Ze dreigen hier de boel zodanig te veranderen in de toekomst dat de zuidelijke afrit verdwijnt. Dat betekent dat veel chauffeurs ineens moeten omrijden, maar het betekent ook een verdubbeling van het verkeer in de andere richting. Dat kost tijd en geld voor de chauffeurs maar het leidt ook tot meer overlast voor de buren. Valk: ,,Ik hoop dat we dat kunnen voorkomen en dat Rijkswaterstaat onze argumenten serieus neemt, maar eerst die brug maar eens weer open..’’