Nieuws
10-10-2017 | Door Iep van der Meer

Het nieuwe regeerakkoord is er nog niet heel duidelijk over, maar linksom of rechtsom gaan we, ook in ons land tol betalen. Eerder al werd het Eurovignet teruggefloten door Europa. Betalen per periode is niet volgens de regels, dat moet voortaan per kilometer.

Op zich is daar niks op tegen, want het geldt immers voor iedereen, en als dat tot een verhoging van de kilometer kostprijs leidt dan zal dat verrekend moeten worden in de tarieven. Het is alleen de vraag wat voor systeem we gaan toepassen. Tot nu toe vaart ieder land zijn eigen koers waardoor we een ware wildgroei aan tolkastjes achter de ruiten zien verschijnen. De Duitse mautkast, het Belgische kastje en de Oostenrijkse, Tsjechische en noem maar op. 

Afgelopen week reed ik een truck van Spanje terug naar Nederland en toen viel me op hoe geniaal de Fransen en de Spanjaarden dat geregeld hebben. Het systeem met die tolpoortjes is wat middeleeuws, dat geef ik toe maar met één minimaal klein plastic kastje achter de voorruit zwiepen alle tolpoortjes keurig open. Zowel in Frankrijk als in Spanje, en dat is meer eenheid dan in de rest van het Verenigd Europa! 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-02-2017
tolbord-2.jpg

Duitsland: tol op alle Bundesstrassen

In Duitsland mag vanaf medio 2018 ook tol voor vrachtwagens worden geheven op het onderliggende wegennet en dan met…
Nieuws
15-02-2017
mautschild_aufbauLR.jpg

'Vervoerders betalen 200 miljoen extra aan tol'

Nederlandse transporteurs waren in onze buurlanden vorig jaar ruim 200 miljoen euro extra kwijt aan tol-…
Nieuws
13-05-2016
maut.jpg

Maut op alle Bundesstrassen

Vanaf 2018 wordt op alle Bundesstrassen in Duitsland maut geheven. Dat zal dan ook gebeuren op de bekende B213 van Zwartemeer…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.