De LZV of ‘Langfahrzeug’ is bezig met een internationale opmars. Hoewel er nog een aantal zaken onduidelijk blijven rijden de eerste Nederlandse combinaties inmiddels in Duitsland, ondermeer richting Scandinavië maar waar moet de chauffeur aan voldoen?
De Duitsers hebben een aantal afwijkende regels opgesteld voor de LZV en één daarvan betreft de aanvullende opleiding voor chauffeurs. Duitsland eist, net als Nederland overigens, dat chauffeurs minimaal vijf jaar ervaring op een vrachtwagen hebben. Verder moet de chauffeur volgens de Duitse regels minimaal twee uren les krijgen op de combinatie waarmee hij gaat rijden. Die les zou dan gegeven moeten worden door de fabrikant van de combinatie. Dat zorgt voor wat onduidelijkheden, want is dat dan de truckbouwer? Of die van trailers? De opleiding zou dan alleen gelden voor de combinatie waarmee de opleiding van twee uur is gegeven.
In Nederland hebben we al een jaar of twaalf ervaring met LZV combinaties en wij hebben daar een keurige opleiding voor opgetuigd. Voor het LZV certificaat in Nederland moet je een dag naar school waarbij theorie en praktijk gegeven worden. Vervolgens is er een echt examen waarbij ook weer theoretische kennis en een rijproef door een CBR examinator afgenomen worden. Dat is dus een veel gedegener opleiding dan in Duitsland. TLN is dan ook van mening dat chauffeurs met een Nederlands LZV certificaat ruimschoots aan de in Duitsland opgestelde eisen voldoen. In de praktijk werkt blijkt dit ook te werken en er zijn nog geen problemen geweest met de acceptatie van het Nederlandse LZV certificaat.