In 2024 kwamen in Nederland 675 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dit is maar liefst 491 minder dan in het jaar 2000, toen nog 1166 verkeersdoden te betreuren waren. Het verkeer is dus een stuk veiliger geworden. Wel blijkt uit de cijfers dat het risico voor bepaalde groepen flink is toegenomen. Fietsers maken nu het grootste gedeelte uit van de verkeersdoden. Ook zijn slachtoffers gemiddeld ouder.
Vijfentwintig jaar geleden waren de meeste dodelijke slachtoffers in het verkeer nog tussen de 20 en 30 jaar. Opvallend genoeg zijn de meeste verkeersdoden nu ouder dan 80 jaar. Dit is deels het gevolg van de vergrijzing, maar ook de toegenomen mobiliteit van ouderen speelt een grote rol. Ouderen komen relatief vaak om bij een fietsongeluk. Voor automobilisten is het verkeer afgelopen jaren veel veiliger geworden.
In 2024 kwamen zes vrachtwagenchauffeurs om het leven, zo meldt CBS. Uit gegevens van 2020 tot 2024 blijkt dat ongelukken met vrachtwagens relatief veel levens eisen, vooral als de tegenpartij een fietser is. In vier jaar rijdt kwamen er 111 fietsers om het leven bij een ongeluk met een vrachtwagen, tegen 520 met een personenauto. Ook kwamen 137 automobilisten om het leven bij een ongeluk met een vrachtwagen. Hoewel het verkeer dus een stuk veiliger is geworden, blijft het oppassen in een vrachtwagen.